Boende­information

Här hittar du all viktig information om ditt boende på Östgötagården, inklusive regler, service och hur du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.

Hyresavier och kontrakt

Hyresavier

Dina hyresavier hittar du på Mina sidor på Nationsgårdarna. Du får ett påminnelsemail när det är aviserat.

Kontakt för frågor om hyra

Har du funderingar kring din hyra, kontakta vår intendent.

Betalningsvillkor för hyra

Hyran skall alltid betalas i förskott, senast sista vardagen varje månad. Betalar du hyran efter månadsskiftet debiteras du en påminnelseavgift. Har hyran inte kommit in den 10:e i månaden överlämnas ärendet till vårt inkassoföretag. Då debiteras du även inkassoföretagets avgifter, såsom inkassokostnader enligt lag om ersättning för inkassokostnader och dröjsmålsränta, enligt räntelagen.

Konsekvenser av utebliven betalning

Utebliven betalning kan leda till att du riskerar att bli uppsagd från bostaden.

Ansvar för hyresinbetalningar

Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med Östgötagården som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från lägenheten.

Det går bra att ha en medboende i våra lägenheter och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.

I rum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum. Kontakta kontoret om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc.

Studieprestationer och hyresvillkor

Under hyrestiden prövas hyresgästens behov av bostaden varje termin. För fortsatt förhyrning av bostaden gäller att hyresgästen är registrerad på 30 hp och presterar minst 22,5 hp per termin. Hyresgästen accepterar att hyresvärden genomför kontroller av hyresgästens studieprestationer samt nationsmedlemskap. Kontroller genomförs en gång per termin.

Uppsägning av hyresavtal

Hyresgästen är vidare medveten om och accepterar att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte uppfyller villkoren. Anledningen till detta är att bostaden behövs till annan student.

Uppsägning

Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna. Tänk på att alltid uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kommer i kontakt med dig för t.ex. besiktning.

Uppsägningstid

Du som hyresgäst har tre månaders uppsägningstid. Uppsägning görs alltid till månadsskifte enligt hyreslagen.

Besiktning av lägenheten

I samband med uppsägningen bokar Intendenten en tid för funktionsbesiktning.

Andrahandsuthyrning

Du kan ansöka om att få hyra ut din bostad i andra hand om du ska studera på annan ort, i annat land eller ha praktik inom utbildningen. Du måste ha för avsikt att flytta tillbaka till bostaden och fortsätta med dina studier efter andrahandsuthyrningen.

Andrahandsuthyrningen ska omfatta minst fyra veckor och högst tolv månader i följd. Tillstånd beviljas endast för den period du inte kan använda din lägenhet på grund av de skäl du angivit i din ansökan. Har du fått tillstånd att hyra ut din lägenhet för den maximalt tillåtna tiden, tolv månader, och önskar förlänga tillståndet kommer vi tyvärr inte kunna bevilja din ansökan.

Din ansökan om att hyra ut i andra hand ska skickas in till oss minst en (1) månad i förväg. Du får en skriftlig bekräftelse på om din ansökan godkänts eller inte. För att få hyra ut i andra hand måste du ha bott i lägenheten i minst sex (6) månader. Det är inte heller tillåtet att hyra ut lägenheten under uppsägningstiden. Om du hyr ut din bostad i andra hand utan tillstånd från oss riskerar du att förlora ditt hyresavtal.

Andrahandsuthyrning och ansvar

Vill du hyra ut i andra hand får du själv ordna med en andrahandshyresgäst. Den person du ska hyra ut din bostad till ska ha fått sitt antagningsbesked eller bedriva studier vid universitet eller högskola i Uppsala och vara medlem i Östgöta Nation.

Du som är förstahandshyresgäst ansvarar helt och hållet för bostaden under tiden för andrahandsuthyrningen. Det innebär att det är du som ansvarar för att hyran betalas i tid, att inga störningar förekommer och för eventuella skador som kan uppstå i bostaden. Ansvaret för hyresinbetalningarna bör därför inte överlämnas till din hyresgäst. Krav på obetalda hyror belastar dig, vilket kan leda till inkassokrav och ditt hyresavtal kan sägas upp.

Andrahandsuthyrning

Hyr du en bostad i andra hand finns det vissa saker som du måste vara uppmärksam på. Innan du flyttar in ska du be den person du tänker hyra bostaden av att få se skriftligt tillstånd från oss på Östgötagården. Finns inget tillstånd blir den som hyrt i andra hand tvungen att flytta, och den som olovligt hyrt ut sin bostad riskerar att få sitt hyresavtal uppsagt. Se till att du har ett skriftligt andrahandsavtal som reglerar hyra, uthyrningstid och uppsägningstid. Avtalet skriver du med förstahandshyresgästen.

Viktigt att veta som andrahandshyresgäst

Som andrahandshyresgäst finns det vissa saker vi på Östgötagården inte hjälper dig med, till exempel:

  • Låsöppning – hyr du inte av Östgötagården kan vi inte släppa in dig i bostaden, även om du har ett skriftligt avtal. Vårt avtal gäller endast med förstahandshyresgästen.

Nycklar

Alla nycklar och taggar ska lämnas till vårt kontor senast kl. 12:00 på utflyttningsdagen. Utflyttningsdagen är vanligtvis den sita dagen i varje månad. Om den dagen inträffar på en helg eller helgdag, flyttas den fram till nästa vardag.

Om du inte kan lämna nycklarna själv kan någon annan göra det utan fullmakt, men det är ditt ansvar att se till att allt lämnas i tid. Du kan också lämna nycklarna i vår brevlåda. Skriv ditt namn, adress och telefonnummer på kuvertet.

Om alla nycklar inte lämnas in i tid debiteras en kostnad den avflyttande hyresgästen.

Östgötagården har en huvudnyckel till din bostad, som vi använder för att avhjälpa fel eller i akuta situationer, som befarad vattenläcka eller brand.

Om du låser dig ute under dagtid (vardagar 8.00-16.00), kontakta kontoret så hjälper vi dig att komma in i din bostad.

Kontakta SECURITAS på 010-470 57 69.

Vid beställning, uppge din adress. En avgift debiteras hyresgästen på plats. Du måste kunna visa legitimation och bevisa att du bor i bostaden.

Trivselregler

Vi vill att du och dina grannar ska trivas så bra som möjligt. Därför har vi satt ihop en lista med trivselregler för våra bostäder.

Läs våra trivselregler

Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.

Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.

Exempel på störande beteende

  • Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
  • Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
  • Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
  • Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.

Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.

Vid störningar under kontorstid (vardagar 8–16) kontaktar du bostadsstiftelsens kontor via e-post på intendent@ostgotabostader.se eller på telefon 018-13 38 18.

Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.

Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta vår störningsjour för hjälp.

På kvällar och helger sköts störningsjouren av Securitas, som nås på telefon 010-470 57 69. Du bör först själv kontakta den som stör och be personen att upphöra med störningen. Om du har försökt med detta och störningen fortsätter, kontakta då störningsjouren.

När du ringer till störningsjouren är det viktigt att du uppger ditt namn, lägenhetsnummer samt telefonnummer. Ditt namn kommer inte att lämnas ut. Efter anmälan uppsöker störningsjouren den störande hyresgästen och uppmanar denna att upphöra med den störande verksamheten. En sådan utryckning kostar och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.

Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.

Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.

Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.

Våld i nära relationer

Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.

Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.

Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:

  1. Knacka på hos grannen.
  2. Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
  3. Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.

Det kan vara livsavgörande att knacka på!

Underhåll

Underhåll och reparationer på Östgötagården

För att kunna erbjuda attraktiva och hemtrevliga bostäder är kontinuerligt underhåll avgörande. Östgötagården ansvarar för reparation och underhåll av byggnaden samt den utrustning som installerats av oss.

Exempel på service som ingår i hyran

  • Reparation av spis, kyl och frys
  • Rensning av avloppsstammar vid större avloppsstopp
  • Service av vattenkranar
  • Felsökning och reparation av elfel, till exempel vägguttag och kontakter
  • Tätning och justering av dörrar och fönster
  • Målning av tak och väggar (ommålning sker vid behov enligt vårt beslut)

Vitvaror

Vitvaror som spis, kyl och frys byts ut vid behov. Vi bedömer åtgärder utifrån kostnaden för reparation jämfört med kostnaden för nyanskaffning.

Åtgärder som kan debiteras

Skötsel och underhåll av bostaden och fastigheten ingår i din hyra. Om du orsakar skador i bostaden eller på fastigheten kan du bli ersättningsskyldig.

Om du orsakar skador som du är skyldig att betala för kommer en faktura att skickas till din mejladress.

Hyresgästens ansvar för bostaden

Som hyresgäst ansvarar du för att vårda din bostad och tillhörande utrymmen under hyrestiden. Detta inkluderar att själv åtgärda vissa saker i din bostad.

Exempel på åtgärder du själv ansvarar för

  • Belysning: Byt glödlampor och lysrör i kylskåp, kök, pentry och badrum.
  • Rengöring av golvbrunn: Håll golvbrunnen i badrummet ren från smuts och hår.
  • Rengöring av vattenlås: Rensa regelbundet vattenlåset under handfat och diskbänk.
  • Ventilation: Torka av ventilerna för ventilation regelbundet.
  • Avfrostning: Frosta av frysen och kylen vid behov.
  • Städning: Håll rent för att minimera risken för skadedjur.

Avloppsunderhåll

Avloppsrören kan snabbt bli igensatta av fett och matrester. För att undvika stopp, kasta matrester i soppåsen. Stopp i avloppet kan leda till översvämning och fuktskador och måste åtgärdas omgående. Använd inte kemiska propplösare, eftersom de kan skada både miljön och rören.

Rengöring av bottenventil

Plocka bort hårstrån i bottensilen genom att lyfta ventilproppen. För att rensa bottensilen underifrån, ta bort renspluggen, placera en hink under och skrapa rent med en tandborste.

Vattenlås

Rensa vattenlåset under diskbänken och tvättstället genom att ställa en hink under, öppna låset och rengöra bottenkoppen.

Golvbrunn

Lyft av gallret som täcker golvbrunnen, rensa bort hår och smuts, och spola ur brunnen.

Blandare/vattenkran

Om blandaren piper eller strålen är svag, rensa strålsamlaren. Anmäl om kranen droppar för att spara vatten och undvika skador.

Toalettstol

Spola endast ned toalettpapper och avföring. Om det blir stopp, kontrollera avloppet. Anmäl om toaletten läcker.

Dörrar och fönster

Kontakta oss för tätning eller justering av fönster eller om ditt lås kärvar.

Golv

Håll golven fria från sand och smuts. Använd filttassar under möbler för att undvika repor och skador. Skydda golvet vid flyttning av tunga möbler.

Skåp och garderober

Var försiktig med belastningen på dörrar och beslag, då olika material har olika hållbarhet.

Väggar

Ställ inte sängen direkt mot väggen för att undvika fläckar från fett. Använd en gavel eller håll sängen en bit från väggen.

Hyresgästens möjligheter att utföra arbete i bostaden

Många hyresgäster tycker om att fixa hemma, men alla arbeten måste göras fackmannamässigt. Om förändringarna är för omfattande kan du bli skyldig att återställa bostaden till sitt ursprungliga skick vid avflyttning. Kontakta oss för råd och tips om vad du får göra.

Installation och renovering

  • Tillstånd Krävs: Du får inte utföra ingrepp i lägenhetens el-, vatten- och avloppssystem utan tillstånd. Dessa arbeten måste utföras av fackmän och godkännas av oss.
  • Installation av Utrustning: Installation av tvättmaskiner eller annan utrustning kräver också vårt godkännande.
  • Målning och Tapetsering: Du får inte måla eller tapetsera din lägenhet utan vårt godkännande.
  • Borrhål i vägg: Vi vill att du som hyresgäst i första hand använder de tavellister som finns för att hänga upp saker på väggen. Däremot kan vi inte förbjuda borrhål i vägg men du riskerar att bli ersättningsskyldig för återställning när du flyttar ut.

Brandskydd

Brandvarnare och rökdetektorer

Varje studentlägenhet är utrustad med en brandvarnare. Som hyresgäst är du skyldig att byta batterier i brandvarnaren vid behov för att säkerställa att den alltid fungerar korrekt.

I de allmänna ytorna, såsom korridorer och trapphus, finns rökdetektorer kopplade till Östgötagårdens brandlarm. Underhållet av dessa rökdetektorer ansvarar hyresvärden för.

Rökluckor och hissar vid brand

I varje trapphus finns rökluckor som automatiskt öppnas vid brand. Skulle rökluckorna av någon anledning inte öppnas, kan de även öppnas manuellt innanför entrén på gatuplan.

Vid brand kommer hissarna att gå till nedersta våningen och stanna där för att säkerställa säkerheten.

Utrymning vid brand

Utrymning sker alltid genom trapphusen. Om något trapphus skulle vara rökfyllt – stäng genast dörren och fortsätt till nästa trapphus. Ställ aldrig sopor eller föremål i korridorer eller trapphus, detta kan förhindra en eventuell utrymning. Gå inte ut i korridoren om den är rökfylld.

Brandcellsprincipen för studentlägenheter

Varje studentlägenhet är en egen brandcell, vilket innebär att lägenheten ska kunna stänga ute eller inne en brand under en viss tid om dörren är stängd och väggarna är intakta. Därför är det av största vikt att dörrar alltid är stängda och aldrig ställs upp, då rök kan tränga in i lägenheten.

Skadedjur

Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din bostad är det din skyldighet som hyresgäst att omgående anmäla detta till oss. Snabb åtgärd är viktig för att förhindra spridning. Du har rätt till kostnadsfri sanering, så tveka inte att göra en felanmälan om du misstänker att skadedjur finns i din lägenhet.

Östgötagården har avtal med LF Skadedjur. Du anmäler själv till LF på telefon 0101–729 729. Ange Stiftelsen Östgötagården som referens.

  • En hyresgäst får inte föra in möbler i bostaden som är eller kan misstänkas vara behäftade med ohyra.
  • Hyresgästen är skyldig att genast underrätta hyresvärden om ohyra förekommer i bostaden.
  • Hyresgästen måste tåla de inskränkningar i nyttjanderätten som nödvändiga åtgärder för att utrota ohyran medför.
  • Om hyresgästen genom vårdslöshet bidrar till förekomsten av ohyra eller underlåter att underrätta hyresvärden kan hyreskontraktet förverkas.

Vägglöss är obehagliga men ofarliga. De kan vara svåra att upptäcka och de första tecknen kan vara bett på oskyddade delar av kroppen nattetid och/eller spillning (små svarta prickar) i sängen eller på sängstommen.

De gömmer sig ofta bakom lister, tavlor och gardiner och kommer fram på natten för att suga blod. Du behöver inte oroa dig för att de sprider sjukdomar. Vägglöss kan ligga i dvala upp till ett år och aktiveras av tillgång på mat. De kryper snarare än hoppar och är 2,5–12 mm långa, rundade, platta och bruna eller gulbruna.

Skadedjur kan ofta komma in i våra hem efter utlandssemestrar eller andra resor. Ha inte väskan öppen i onödan på hotellrummet och packa gärna upp utomhus när du kommer hem. Tvätta det som går i minst 60 grader. Vägglöss kan även finnas i möbler som tas in i hemmet.

Mjölbaggar uppträder oftast i skafferiet där vi förvarar mjöl, pasta, havregryn och andra spannmålsprodukter. Det vanligaste sättet att få problem med mjölbaggar är att vi får med oss dem hem tillsammans med matvaror som vi köper från affären och sedan sprids de vidare i vårt hem. Många gånger upptäcker vi problem med mjölbaggar först när de har hunnit sprida sig ganska mycket. För att bli av med mjölbaggar måste du göra en mycket noggrann och grundlig rengöring. I vissa fall krävs även sanering.

Övriga lokaler

I källaren på Trädgårdsgatan finns en större samlingslokal som rymmer upp emot ett 50-tal gäster med ett större kök med spis, micro och kyl/frys samt två toaletter. I lokalen finns bord och stolar för sittande arrangemang och ett antal soffor. Det kostar inget att boka lokalen.

I samma källarkorridor som samlingslokalen på Trädgårdsgatan finns också en bastu att tillgå för dig som hyresgäst. Intill bastun finns två duschar samt en toalett. Det kostar inget att boka bastun.

På bottenvåningen på Nedre Slottsgatan finns ett spelrum tillgängligt för våra hyresgäster. I spelrummet finns sittplatser för ca 10 personer samt ett biljardbord, en darttavla, ett foosballspel samt en del sällskapsspel. Det kostar 200 kr/tillfälle att boka spelrummet.

Samtliga sociala ytor går att boka via den digitala bokningsportalen.

Stiftelsen erbjuder två rum som våra hyresgäster kan hyra när de får övernattande besök.

Nedre Slottsgatan 16

  • Inredning: Två enkelsängar, toalett/dusch, samt möjlighet att ordna lättare måltid (frukost).
  • Täcken och kuddar finns.
  • Sänglinne medtages.
  • Kostnad: 250 kr/dygn

Trädgårdsgatan 17

  • Inredning: Två enkelsängar, toalett/dusch.
  • Täcken och kuddar finns.
  • Kostnad: 250 kr/dygn

Betalning

Betalning görs via Swish (123 552 67 28) när du hämtar nyckeln.

Bokning

Du bokar rummen via Intendenten på Stiftelsens kontor:

Information för bostadsområdena

På Stiftelsen Östgötagården ingår en internettjänst med hastigheten 250/250 Mbit/s i hyran. Leverantör är Bredband2.

Har du problem med ditt nätverk kontaktar du kundtjänst på Bredband2 0770-811 000.

Det finns många cykelställ i anslutning till alla våra fastigheter. Du kan parkera utanför din entré mot Trädgårdsgatan eller i cykelrum i källaren.

Det är inte tillåtet att placera föremål i trapphus eller korridorer. Dessa utrymmen måste vara tomma då de är utrymningsvägar men även för att underlätta städning samt allmän trivsel.

Det finns sopsorteringsskåp och ett soprum i anslutning till Trädgårdsgatans fatstigheter.

Det finns två tvättstugor i fastighetens källare. Dessa bokar du digitalt. Alla tvättmaskiner är utrustade med självdoserande tvätt- och sköljmedel.

Det är inte tillåtet att röka i bostaden och i de gemensamma utrymmena. Det är också rökförbud på alla balkonger.

I källaren på Trädgårdsgatan finns en större samlingslokal som rymmer upp emot ett 50-tal gäster med ett större kök med spis, micro och kyl/frys samt två toaletter. I lokalen finns bord och stolar för sittande arrangemang och ett antal soffor. Det kostar inget att boka lokalen.

I samma källarkorridor som samlingslokalen på Trädgårdsgatan finns också en bastu att tillgå för dig som hyresgäst. Intill bastun finns två duschar samt en toalett. Det kostar inget att boka bastun.

På bottenvåningen på Nedre Slottsgatan finns ett spelrum tillgängligt för våra hyresgäster. I spelrummet finns sittplatser för ca 10 personer samt ett biljardbord, en darttavla, ett foosballspel samt en del sällskapsspel. Det kostar 200 kr/tillfälle att boka spelrummet.

Samtliga sociala ytor går att boka via den digitala bokningsportalen.

Det är inte tillåtet att ha husdjur om du bor i rum i korridor. Däremot är det tillåtet om du bor i lägenhet.

På Stiftelsen Östgötagården ingår en internettjänst med hastigheten 250/250 Mbit/s i hyran. Leverantör är Bredband2.

Har du problem med ditt nätverk kontaktar du kundtjänst på Bredband2 0770-811 000.

Du kan parkera din cykel i anslutning till entrén eller i cykelrummet som du når via framsidan av fatsigheten.

Det är inte tillåtet att placera föremål i trapphus eller korridorer. Dessa utrymmen måste vara tomma då de är utrymningsvägar men även för att underlätta städning samt allmän trivsel.

Det finns ett återvinningsrum i källaren och sopsorteringsskåp på baksidan av fastigheten.

Det finns två tvättstugor i fastighetens källare. Dessa bokar du digitalt. Alla tvättmaskiner är utrustade med självdoserande tvätt- och sköljmedel.

Det är inte tillåtet att röka i bostaden och i de gemensamma utrymmena. Det är också rökförbud på alla balkonger.

I källaren på Trädgårdsgatan finns en större samlingslokal som rymmer upp emot ett 50-tal gäster med ett större kök med spis, micro och kyl/frys samt två toaletter. I lokalen finns bord och stolar för sittande arrangemang och ett antal soffor. Det kostar inget att boka lokalen.

I samma källarkorridor som samlingslokalen på Trädgårdsgatan finns också en bastu att tillgå för dig som hyresgäst. Intill bastun finns två duschar samt en toalett. Det kostar inget att boka bastun.

På bottenvåningen på Nedre Slottsgatan finns ett spelrum tillgängligt för våra hyresgäster. I spelrummet finns sittplatser för ca 10 personer samt ett biljardbord, en darttavla, ett foosballspel samt en del sällskapsspel. Det kostar 200 kr/tillfälle att boka spelrummet.

Samtliga sociala ytor går att boka via den digitala bokningsportalen.

Det är inte tillåtet att ha husdjur om du bor i rum i korridor. Däremot är det tillåtet om du bor i lägenhet.

På Stiftelsen Östgötagården ingår en internettjänst med hastigheten 250/250 Mbit/s i hyran. Leverantör är Bredband2.

Har du problem med ditt nätverk kontaktar du kundtjänst på Bredband2 0770-811 000.

Du kan parkera din cykel i anslutning till entrén eller i cykelrummet som du når via framsidan av fastigheten eller i fastighetens bottenvåning.

Det är inte tillåtet att placera föremål i trapphus eller korridorer. Dessa utrymmen måste vara tomma då de är utrymningsvägar men även för att underlätta städning samt allmän trivsel.

Det finns ett återvinningsrum i källaren och sopsorteringsskåp på baksidan av fastigheten.

Tvättstuga finns fastighetens bottenvåning. Du bokar tvättid digitalt. Alla tvättmaskiner är utrustade med självdoserande tvätt- och sköljmedel.

Det är inte tillåtet att röka i bostaden och i de gemensamma utrymmena. Det är också rökförbud på alla balkonger.

I källaren på Trädgårdsgatan finns en större samlingslokal som rymmer upp emot ett 50-tal gäster med ett större kök med spis, micro och kyl/frys samt två toaletter. I lokalen finns bord och stolar för sittande arrangemang och ett antal soffor. Det kostar inget att boka lokalen.

I samma källarkorridor som samlingslokalen på Trädgårdsgatan finns också en bastu att tillgå för dig som hyresgäst. Intill bastun finns två duschar samt en toalett. Det kostar inget att boka bastun.

På bottenvåningen på Nedre Slottsgatan finns ett spelrum tillgängligt för våra hyresgäster. I spelrummet finns sittplatser för ca 10 personer samt ett biljardbord, en darttavla, ett foosballspel samt en del sällskapsspel. Det kostar 200 kr/tillfälle att boka spelrummet.

Samtliga sociala ytor går att boka via den digitala bokningsportalen.

Det är inte tillåtet att ha husdjur om du bor i rum i korridor. Däremot är det tillåtet om du bor i lägenhet.

På Stiftelsen Östgötagården ingår en internettjänst med hastigheten 250/250 Mbit/s i hyran. Leverantör är Bredband2.

Har du problem med ditt nätverk kontaktar du kundtjänst på Bredband2 0770-811 000.

Du kan parkera din cykel i anslutning till entrén eller i cykelrummet som finns i källarplanet i fastigheten på Trädgårdsgatan.

Det är inte tillåtet att placera föremål i trapphus eller korridorer. Dessa utrymmen måste vara tomma då de är utrymningsvägar men även för att underlätta städning samt allmän trivsel.

Det finns ett återvinningsrum i källaren och sopsorteringsskåp på baksidan av fastigheten.

Det finns två tvättstugor i grannfastighetens källare. Dessa bokar du digitalt. Alla tvättmaskiner är utrustade med självdoserande tvätt- och sköljmedel.

Det är inte tillåtet att röka i bostaden och i de gemensamma utrymmena. Det är också rökförbud på alla balkonger.

I källaren på Trädgårdsgatan finns en större samlingslokal som rymmer upp emot ett 50-tal gäster med ett större kök med spis, micro och kyl/frys samt två toaletter. I lokalen finns bord och stolar för sittande arrangemang och ett antal soffor. Det kostar inget att boka lokalen.

I samma källarkorridor som samlingslokalen på Trädgårdsgatan finns också en bastu att tillgå för dig som hyresgäst. Intill bastun finns två duschar samt en toalett. Det kostar inget att boka bastun.

På bottenvåningen på Nedre Slottsgatan finns ett spelrum tillgängligt för våra hyresgäster. I spelrummet finns sittplatser för ca 10 personer samt ett biljardbord, en darttavla, ett foosballspel samt en del sällskapsspel. Det kostar 200 kr/tillfälle att boka spelrummet.

Samtliga sociala ytor går att boka via den digitala bokningsportalen.

Det är inte tillåtet att ha husdjur om du bor i rum i korridor. Däremot är det tillåtet om du bor i lägenhet.

Kontakt och Öppettider

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Östgötagården eller besöka vårt kontor.

Läs mer om våra öppettider och hur du kontaktar oss här.

Läs mer