Boende­information

Här hittar du all viktig information om ditt boende på V-Dala Studentbostäder, så att du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.

Hyresavier och kontrakt

Hyresavier

Dina hyresavier hittar du på Mina sidor på Nationsgardarna.se omkring den 20:e varje månad.

För de bostäder där vatten- och/eller elförbrukning ej ingår i hyran men tillhandahålls av V-Dala kommer detta att debiteras på hyresavierna med två månaders förskjutning.

Avisering om ny hyresavi

Du får ett e-postmeddelande när en ny hyresavi finns tillgänglig. Om du inte får e-post, kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställda på e-post under Mina kontaktuppgifter när du är inloggad.

Betalning av hyresavi

Vid betalning, ange endast OCR-numret i meddelanderaden. Om du inte gör det kan betalningen inte registreras.

Efter att du har betalat kan det ta upp till en vecka innan betalstatusen ändras till ”betald” på Mina sidor.

För detaljerad betalningsinformation kan du klicka på ”ladda ner som PDF”.

Betalningsvillkor för hyra

Hyran skall alltid betalas i förskott, senast sista vardagen varje månad.

Konsekvenser av utebliven/sen betalning

Vid utebliven eller sen betalning av hyran skickas skulden till inkasso. Då debiteras du även ytterligare avgifter, såsom inkassokostnader och dröjsmålsränta.

Återkommande uteblivna eller sena inbetalningar kan leda till att du riskerar att bli uppsagd från bostaden.

Det är viktigt att din hemförsäkring är giltig under hela din hyrestid, som står i ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen täcker ersättning för dina saker (lösöret) om de t.ex. blir stulna vid inbrott, förstörda vid brand samt skador på fastigheten som du orsakat.

Det går bra att ha en medboende i våra lägenheter och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.

I rum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.

Kontakta kontoret, senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.

Studieprestationer och hyresvillkor

Under hyrestiden kommer det att utföras studiekontroller varje termin. För att uppfylla våra krav behöver hyresgästen vara registrerad på 30 hp/termin, klara minst 22,5 hp/termin och kunna uppvisa medlemskap i V-Dala Nation.

Uppsägning av hyreskontrakt

Hyresvärden har rätt att säga upp hyreskontraktet om hyresgästen inte uppfyller villkoren.

Det finns inte möjlighet till tidigare inflytt, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.

Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna.

Uppsägningstiden är tre månader från nästkommande månadsskifte från den dag uppsägningen sker.

Det innebär att om du t.ex. säger upp din bostad den 15 mars så kommer ditt kontrakt att sluta gälla 30 juni.

Om du behöver en boendereferens mailar du till bostad@v-dalabostad.se. V-Dala Studentbostäder lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i din tur får förmedla till kommande hyresvärd.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning

En andrahandsuthyrning kräver alltid ett godkännande från V-Dala Studentbostäder. Är din andrahandsuthyrning inte godkänd riskerar du att bli uppsagd.

För att få ett godkännande måste nedanstående krav vara uppfyllda.

Krav

  • Ansökan samt efterfrågade underlag ska vara oss tillhanda senast 1 månad före den ansökta andrahandsuthyrningens början.
  • Förstahandshyresgästen ska ha godtagbart skäl för andrahandsuthyrningen (se mer nedan).
  • Förstahandshyresgästen måste ha bott i bostaden i minst 6 månader innan andrahandsuthyrning får ske.
  • Ett hyreskontrakt kan inte avslutas med en andrahandsuthyrning
  • Andrahandshyresgästen ska uppfylla studie- och medlemskravet under hela hyresperioden. Undantag från detta krav görs mellan juni-augusti.
  • Både förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen måste ha giltig hemförsäkring under hela uthyrningstiden.

Godtagbara skäl för andrahandsuthyrning

  • Utbytesstudier
  • Praktik eller utbildning på annan ort (via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet)
  • Värnplikt
  • Provsamboende

Viktigt att tänka på

  • Andrahandshyresgästen får inte flytta in i bostaden innan V-Dala Studentbostäder har godkänt ansökan.
  • Förstahandshyresgästen har ansvar gentemot hyresvärden under hela andrahandsuthyrningen. Förstahandshyresgästen ansvarar för störningar, skador och andra förseelser som andrahandshyresgästen gör sig skyldig till.
  • Förstahandshyresgästen betalar hyran själv till V-Dala Studentbostäder under andrahandsuthyrningen.
  • Skriv alltid ett hyresavtal med andrahandshyresgästen.
  • Rum i gemensamhetsboenden och korridorsrum får ej hyras ut i andrahand under perioden juli-augusti.

Ansökan

Vad ansökan ska innehålla

  • Ifylld ansökningsblankett
  • Underlag avseende förstahandshyresgästen:
    • Intyg som styrker godtagbart skäl för andrahandsuthyrning
  • Underlag avseende andrahandshyresgästen:
    • Bevis på medlemskap i V-Dala Nation (Under juni-augusti krävs inget medlemskap)
    • Registreringsintyg som styrker registrering av 30hp/termin på UU eller SLU (Under juni-augusti krävs inget intyg)

Hur du ansöker

Maila ifylld ansökningsblankett samt efterfrågade underlag i ett mail till bostad@v-dalabostad.se.

Blanketter

Blanketter för uthyrning i andra hand hittar du här.

Nycklar

Du kvitterar dina nycklar på vårt kontor på Karlsrogatan 1 mellan kl. 12:30-15:00. Det går även bra att kvittera ut dina nycklar vid ett senare tillfälle under våra öppettider.

För att kvittera ut dina nycklar behöver du:

  • Uppvisa giltig legitimation
  • Ha ditt objektsnummer redo

Om du inte kan hämta nycklarna själv, kan du ge någon annan fullmakt att hämta dem åt dig. Ombudet behöver ha med sig:

  • Ifylld fullmakt
  • Ombudets legitimation
  • Ett foto av kontraktsinnehavarens legitimation

Fullmakten hittar du under dokument.

När besiktningen är godkänd lämnar du tillbaka nycklar, taggar och eventuella tvättkolvar till vårt kontor på Karlsrogatan 1 senast kl. 11:00 på utflyttningsdagen.

Du kan lämna dina nycklar till oss på kontoret under våra öppettider alternativt i nyckellådan (till vänster om entrén) när det passar dig. Vänligen märk nycklarna med objektsnummer.

Om nycklarna inte lämnas in i tid debiteras du minst 500kr.

Om du har låst dig ute under dagtid kan du kontakta V-Dala Studentbostäders kontor på 018-12 80 70.

Om du låst dig ute på kvällen, helgen eller på helgdagar kan du ringa 018-12 80 70 och välja knappval 3 så kopplas du vidare till Securitas.

Att tänka på

  • Ha legitimation redo för att bevisa att du bor i bostaden.
  • Uppge din adress när du ringer.
  • Kostnaden för låsöppningen betalas direkt till Securitas på plats.

 

Om du tappat bort dina nycklar eller taggar ber vi er att maila till bostad@v-dalabostad.se så snart som möjligt.

Trivselregler

Vi vill att du och dina grannar ska trivas så bra som möjligt. Därför har vi satt ihop en lista med trivselregler för våra bostäder.

Läs våra trivselregler

Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.

Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.

Exempel på störande beteende

  • Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
  • Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
  • Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
  • Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.

Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter kan du under dagtid kontakta V-Dala Studentbostäder så hjälper vi dig. Kontakta oss på 018-12 80 70.

Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.

Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter kan du ringa 018-12 80 70 och välja knappval 3 så kopplas du vidare till Securitas.

När du ringer till störningsjouren är det viktigt att du uppger ditt namn, lägenhetsnummer samt telefonnummer. Ditt namn kommer inte att lämnas ut. Efter anmälan uppsöker störningsjouren den störande hyresgästen och uppmanar denna att upphöra med den störande verksamheten. En sådan utryckning kostar och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.

Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.

Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.

Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.

Våld i nära relationer

Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.

Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.

Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:

  1. Knacka på hos grannen.
  2. Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
  3. Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.

Det kan vara livsavgörande att knacka på!

Skadedjur

Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din bostad är det din skyldighet som hyresgäst att omgående anmäla detta.

Det gör du dels genom att göra en felanmälan till oss via mina sidor på Nationsgårdarna samt anmäla till rätt bolag nedan.

Skadedjurssanering ingår i V-Dala Studentbostäders fastighetsförsäkring vilket innebär att det är kostnadsfritt för dig som hyresgäst.

Snabb åtgärd är viktig för att förhindra spridning.

Ängsklockan

Rentokil 010-4704955. Ange org nr 817600-3740 som referens.

Misteln

Gör en felanmälan på din profil så kontaktar vi dig.

Övriga områden

LF Skadedjur på telefon 0101–729 729. Ange org nr 817600-3740 som referens.

Hyresgästrepresentanter

Hyresgästrepresentanter och diskussionsgrupper

I varje bostadsområde finns särskilda hyresgästrepresentanter som representerar alla hyresgäster i Stiftelsens styrelse.

Har du förbättringsförslag eller upplever problem?

Kontakta hyresgästrepresentanterna om du vill framföra idéer eller problem. De tar dina synpunkter vidare till Stiftelsen. Obs! För felanmälan, använd den vanliga felanmälningstjänsten.

Vill du bli hyresgästrepresentant?

Om du har frågor eller är intresserad av att bli vår nästa hyresgästrepresentant, kontakta förste kurator via e-post.

Facebookgrupper för diskussion och frågor

Vissa bostadsområden har egna Facebookgrupper där du kan diskutera med och ställa frågor till andra hyresgäster:

  • Triangeln: “Rackarberget, Gamla Studentstaden, Triangeln och Studentvägen”
  • Svartman: “Svartmangatan 14 & 16”
  • Majklockan/Ängsklockan: “Majklockan och Ängsklockan”

Gå med i gruppen som gäller ditt bostadsområde för att hålla dig uppdaterad och delta i gemenskapen!

Maila Hyresgästrepresentant

Information för bostadsområdena

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 100/100 och ingår i hyran. Du kan uppgradera till 1000/1000 Mbit.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

Om elförbrukningen ingår i månadshyran eller ej framgår av ditt hyreskontrakt.

Om du har tecknat ett hyreskontrakt på en lägenhet i bostadsområdet Triangeln behöver du i god tid innan inflyttning teckna ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Detta behövs för att få tillgång till el i lägenheten.

Upplands Energi AB erbjuder dig med bostad hos oss möjlighet att teckna ett förmånligt studentelhandelsavtal och de kan även hjälpa till att teckna elnätsavtal som görs hos Vattenfall. För mer information läs här eller besök https://www.upplandsenergi.se/vdalastudentel.

Du kan även själv kontakta Vattenfall som är nätleverantör för att teckna elnätsavtal, för mer information vänligen besök https://www.vattenfall.se/elavtal/vid-flytt/. Du kan sedan välja annan elhandelsleverantör om du önskar.

Cykelställ finns på området och vi har även cykelförråd i källaren på S:t Johannesgatan 30A, Karlsrogatan 3 och 7.

Parkeringsplatser finns att hyra för boende i området. Kostnaden är 1 100kr/år (from 1/1 – 2024). Separat kösystem tillämpas, maila till bostad@v-dalabostad.se vid intresse.

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Sortera dina sopor i kompost, metallförpackningar, glas, plastförpackningar, kartong- och pappersförpackningar samt restavfall. Soprummen finns mellan Karlsrogatan 3 och 5 och vid gaveln på S:t Johannesgatan 30A, där du även kan lämna elektronik. För mindre grovsopor som stekpannor och stolar finns en container på området.

Större grovsopor och möbler ska lämnas på någon av Uppsalas återvinningscentraler.

Vill du veta mer? Läs här: Information för nya studenter

Want to read more? Read here: Uppsala Vatten Green living in Uppsala

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Karlsrogatan 1-3

Tvättstugan finns i källaren, tidsbokningslistor finns uppsatta.

Karlsrogatan 5-7-9

Tvättstugan finns i källaren, tidsbokningslistor finns uppsatta.

S:t Johannesgatan 30A

Tre tvättstugor och 2 torkrum finns i källaren, tider bokas med tvättkolv i bokningstavlan.

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 100/100 och ingår i hyran. Du kan uppgradera till 1000/1000 Mbit.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

Om elförbrukningen ingår i månadshyran eller ej framgår av ditt hyreskontrakt.

Om du har tecknat ett hyreskontrakt på en lägenhet i bostadsområdet Svartman behöver du i god tid innan inflyttning teckna ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Detta behövs för att få tillgång till el i lägenheten.

Upplands Energi AB erbjuder dig med bostad hos oss möjlighet att teckna ett förmånligt studentelhandelsavtal och de kan även hjälpa till att teckna elnätsavtal som görs hos Vattenfall. För mer information läs här eller besök https://www.upplandsenergi.se/vdalastudentel.

Du kan även själv kontakta Vattenfall som är nätleverantör för att teckna elnätsavtal, för mer information vänligen besök https://www.vattenfall.se/elavtal/vid-flytt/. Du kan sedan välja annan elhandelsleverantör om du önskar.

Cykelställ finns på innergården och vi har även ett cykelförråd i källaren på Svartmangatan 16.

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Soporna källsorteras i kompost, metallförpackningar, glas, plastförpackningar, pappersförpackningar, tidningspapper och restavfall. Dessa sopor slängs i respektive kärl i sophusen på gården. Kärl för wellpapp samt elektronik finns i källaren på Svartmangatan 16.

Det är inte tillåtet att ställa gamla möbler eller andra grovsopor ute på gården. Om du vill göra dig av med sådant kan det göras på någon av Uppsalas återvinningscentraler.

För mer information om vatten, avlopp och sophantering i Uppsala vänligen besök: https://www.uppsalavatten.se/kontakt/ny-student/

For more information about water and how to recycle in Uppsala, please visit: https://www.uppsalavatten.se/other-languages/green-living-in-uppsala/

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Tvättstuga och torkrum finns i källaren på Svartmangatan 16. Tider bokas med tvättkolv i bokningstavlan.

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 100/100 och ingår i hyran. Du kan uppgradera till 1000/1000 Mbit.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

Cykelställ finns på innergården och cykelförråd i källaren på S:t Johannesgatan 30A.

Parkeringsplatser finns att hyra för boende i området. Kostnaden är 1 100kr/år (from 1/1 – 2024). Separat kösystem tillämpas, maila till bostad@v-dalabostad.se vid intresse.

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Sortera dina sopor i kompost, metallförpackningar, glas, plastförpackningar, kartong- och pappersförpackningar samt restavfall. Soprummen finns mellan Karlsrogatan 3 och 5 och vid gaveln på S:t Johannesgatan 30A, där du även kan lämna elektronik. För mindre grovsopor som stekpannor och stolar finns en container på området.

Större grovsopor och möbler ska lämnas på någon av Uppsalas återvinningscentraler.

Vill du veta mer? Läs här: Information för nya studenter

Want to read more? Read here: Uppsala Vatten Green living in Uppsala

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Tre tvättstugor och två torkrum finns i källaren på S:t Johannesgatan 30A, tider bokas med tvättkolv i bokningstavlan.

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 250/250 och ingår i hyran. Du kan uppgradera till 1000/1000 Mbit.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

Elförbrukning

Om elförbrukningen ingår i månadshyran eller ej framgår av ditt hyreskontrakt.

Om du har tecknat ett hyreskontrakt på en lägenhet i bostadsområdet Observatoriet behöver du i god tid innan inflyttning teckna ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Detta behövs för att få tillgång till el i lägenheten.

Upplands Energi AB erbjuder dig med bostad hos oss möjlighet att teckna ett förmånligt studentelhandelsavtal och de kan även hjälpa till att teckna elnätsavtal som görs hos Vattenfall. För mer information läs här eller besök https://upplandsenergi.se/vdalastudentel.

Du kan även själv kontakta Vattenfall som är nätleverantör för att teckna elnätsavtal, för mer information vänligen besök https://www.vattenfall.se/elavtal/vid-flytt/. Du kan sedan välja annan elhandelsleverantör om du önskar.

Vattenförbrukning

Om vattenförbrukning ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.

Om du har tecknat hyreskontrakt på en lägenhet i bostadområdet Observatoriet ingår inte vattenförbrukningen i månadshyran. Kall/varm-vattenförbrukningen kommer att debiteras månadsvis på din hyresavi med två månaders förskjutning.

Cyklelställ finns i anslutning till huset, men det finns även ett cykelförråd i källaren i hus 27A.

För information gällande boendeparkering vänligen besök https://www.aimopark.se/stader/uppsala/luthagsesplanaden-27/

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Källsortering för glas, plast, papper m.m. i sophus på gården. Elektronikrum och kompostpåsar finns i källaren (27B). Grovsopor lämnas på återvinningscentraler.

För mer information om vatten, avlopp och sophantering i Uppsala vänligen besök: https://www.uppsalavatten.se/kontakt/ny-student/

For more information about water and how to recycle in Uppsala, please visit: https://www.uppsalavatten.se/other-languages/green-living-in-uppsala/

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Tvättstuga finns i källaren i hus 27B och bokas med tagg. Du har 10 tvättpass/månad och tillgång till torkning ges en timme efter tvättpasset.

Som hyresgäst har du tillgång till bastu i ditt hus, den bokas med tagg på tvättstugans bokningstavla.

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 100/100 och ingår i hyran.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

El och varmvatten ingår ej, du behöver inte teckna något eget avtal utan din faktiska förbrukning kommer att debiteras på hyresavierna.

Värme och kallvatten ingår i månadshyran.

Cykelställ finns intill husen och cykelhus finns på innergården.

För information gällande boendeparkering vänligen besök https://www.aimopark.se/stader/uppsala/luthagsesplanaden-81-91-flogstav.-1

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Soporna källsorteras i kompost, metallförpackningar, glas, plastförpackningar, kartong- och pappersförpackningar, elektronik och restavfall.

Soprummen är uppdelade efter husnummer.

Hus 81–83 använder soprum 3, hus 85–87 använder soprum 2 och hus 89–91 använder soprum 1.

I den röda containern slängs mindre grovsopor som inte går att sortera i sophusen och den blå containern används enbart till wellpapp.

Det finns en tvättstuga i varje hus. Bokning görs med tagg.  Man kan boka 10 pass/månad. Tid som inte tagits i bruk efter 15 minuter släpps för andra att boka.

Bredbandet levereras av Bredband2 med hastigheten 250/250 och ingår i hyran. Du kan uppgradera till 1000/1000 Mbit.

Vid frågor eller felanmälan, kontakta Bredband2 på 0770-811 000 eller besök www.bredband2.com för öppettider och driftinformation.

Rum: El, värme och vatten ingår i hyran.

Lägenhet: El och vatten ingår ej, du behöver inte teckna något eget avtal utan din faktiska förbrukning kommer att debiteras på hyresavierna.

Värme ingår i månadshyran.

Cykelställ finns intill husen på innergårdarna finns det cykelhus.

På Flogstavägen 1C-E finns det också cykelrum i varje hus som även de som bor på Flogstavägen 1B kan nyttja.

För information gällande boendeparkering vänligen besök https://www.aimopark.se/stader/uppsala/luthagsesplanaden-81-91-flogstav.-1

Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!

Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.

Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.

OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/

Källsortering för glas, plast, papper m.m. Soprum finns i varje hus. Grovsopor lämnas på återvinningscentral.

För mer information om vatten, avlopp och sophantering i Uppsala vänligen besök: https://www.uppsalavatten.se/kontakt/ny-student/

For more information about water and how to recycle in Uppsala, please visit: https://www.uppsalavatten.se/other-languages/green-living-in-uppsala/

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Det finns en tvättstuga i varje hus. Bokning görs med tagg. Man kan boka 10 pass/månad (2 timmar/pass + 1 timme för torkning). Tid som inte tagits i bruk efter 15 minuter släpps för andra att boka.

Om bredband ingår i månadshyran eller ej framgår av ditt hyreskontrakt.

Om du har tecknat ett hyreskontrakt på en lägenhet i bostadsområdet Misteln behöver du teckna ett eget avtal med Open Universe.

Open Universe är kommunikationsoperatör av bredbandstjänster och erbjuder ett öppet nät, där du själv kan välja tjänst och leverantör.

För mer information, gå gärna in på www.openuniverse.se

Rum: El, värme och vatten ingår i hyran.

Lägenhet: El ingår ej i hyran, du behöver inte teckna något eget avtal utan din faktiska förbrukning kommer att debiteras på hyresavierna.

Värme och vatten ingår i månadshyran.

Två cykelhus och cykelställ finns på innergården.

Ute på gården finns det behållare för sopsortering så kallade Moloker där du kan sortera ditt hushållsavfall. Det är inte tillåtet att ställa möbler och liknande eller andra grovsopor i trapphus eller ute på gården. Om du vill göra dig av med sådant kan det göras på någon av Uppsalas återvinningscentraler. Du använder din nyckel för att låsa upp luckorna.

För mer information om vatten, avlopp och sophantering i Uppsala vänligen besök: https://www.uppsalavatten.se/kontakt/ny-student/

For more information about water and how to recycle in Uppsala, please visit: https://www.uppsalavatten.se/other-languages/green-living-in-uppsala/

Tillsammans bidrar vi till en renare miljö!

Det finns en tvättstuga i varje port. Bokning görs med tagg på skärmen i entrén. Man kan boka 10 pass/månad. Tid som inte tagits i bruk efter 15 minuter släpps för andra att boka.

Tvättmaskinerna är självdoserande, vilket innebär att de sköter doseringen av tvättmedel/sköljmedel själv. Ni behöver alltså inte köpa tvättmedel utan det ingår i hyran.

Kontakt och Öppettider

Du är alltid välkommen att kontakta oss eller besöka vårt kontor!

Läs mer om våra öppettider och hur du kontaktar oss här.

Läs mer