
Ambrosia
Ambrosia
Ambrosia delar färger med nationshuset och är beläget i hörnet där Slottsgränd möter Västra Ågatan. Namnet Ambrosia kommer sig av att det förr fanns ett matlag här. Innan det blev standard att alla studenter har tillgång till kök i sina hem eller korridorer samlades studenter istället i matlag där det fanns ett kök och delade på kostnaderna för maten som lagades. Innan det blev bostäder huserades här även ett tag nationens bibliotek.
Vid den stora renoveringen 1901 fanns även en dröm om att bygga ihop det som då var en ekonomibyggnad på gården och nationshuset med en ny huskropp tvärs över gården, så att det skulle skapas två pampiga flyglar. Det som idag är festsal inne i nationshuset skulle vara den vardagliga salen, och en ny, ännu större och mer påkostad sal med galleri, skulle ha inretts i det som idag är Ambrosia!
5 st
Korridorsrum
2 st
Del i dubblett
Boende på Ambrosia
På entréplan hittar du förste och tredje kurators expedition, kallad NerQ, samt en dubblett med delat kök och badrum med tvättmaskin.
På ovanvåningen finns en korridor med 5 rum med delat kök, badrum och tvättstuga.
Korridorsrum
Letar du efter ett centralt studentboende med härlig gemenskap? Här bor du mitt i stan, med gång- och cykelavstånd till universitetets institutioner, studentliv och allt som Uppsala har att erbjuda.
Att bo i korridor är ett perfekt sätt att träffa nya vänner och uppleva den unika studentgemenskapen i Uppsala. Med nationerna, butiker och restauranger runt hörnet har du alltid nära till både vardagsbestyr och nöjen.
Allmän information
Bostadsyta
11-21 kvm
Möblering
Omöblerat
Hyra
10 månaders hyra (juli och augusti hyresfria)
El, Värme & Vatten
Ingår i hyran
Balkong
Nej
Hiss
Nej
Kök
Gemensamt kök
WC & Dusch
Gemensam WC och dusch
Bredband
Tillgång till internet via Bredband2
Tvättstuga
Ja
Del i dubblett
Letar du efter ett centralt studentboende med härlig gemenskap? Här bor du mitt i stan, med gång- och cykelavstånd till universitetets institutioner, studentliv och allt som Uppsala har att erbjuda.
Som boende i dubbletten i Ambrosia delar du kök och badrum med en annan hyresgäst.
Allmän information
Bostadsyta
16 kvm
Möblering
Omöblerat
Hyra
10 månaders hyra (juli och augusti hyresfria)
El, Värme & Vatten
Ingår i hyran
Balkong
Nej
Hiss
Nej
Kök
Delat kök i dubletten
WC & Dusch
I dubletten
Bredband
Tillgång till internet via Bredband2
Tvätt
Tvättmaskin i dubbletten
Här hittar du svar på vanliga frågor och viktig information om boendet på Västgötagården. Läs mer om allt från tvättstuga och cykelförråd till sopor, bastu och bredband – enkelt samlat för att göra din vardag lite smidigare.
Journummer
Alla akuta ärenden gällande vatten, avlopp och el hanteras av SECURITAS. Kontakta SECURITAS på 010-470 57 69.
Exempel på akuta ärenden
- Vattenläcka
- Strömavbrott
- Stopp i avloppet
Alla akuta ärenden gällande fönster och glas hanteras av SECURITAS. Kontakta SECURITAS på 010-470 57 69.
Trivselregler
Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.
Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.
Exempel på störande beteende
- Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
- Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
- Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
- Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala eventuella kostnader för störningshanteringen.
Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.
Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.
Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.
Våld i nära relationer
Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.
Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.
Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:
- Knacka på hos grannen.
- Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
- Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.
Det kan vara livsavgörande att knacka på!
Låsöppning
Kontakta i första hand vicevärden på bostad@vastgotanation.se. I andra hand, kontakta 1Q.
Om du tappat bort dina nycklar eller taggar, kontakta genast vicevärden.
Utflytt: Steg för steg
Du säger upp ditt kontrakt via Mina sidor. Uppsägningstiden är tre hela månader från nästkommande månadsskifte. Det innebär att om du t.ex. säger upp bostaden den 15 mars, gäller uppsägningen för april, maj och juni. Kontraktet slutar därmed att gälla den 30 juni.
Utflyttningen sker alltid den första vardagen efter kontraktets slutdatum. Om den första dagen i månaden är en lördag, söndag, annan helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, ska utflyttning ske närmast efterföljande vardag.
Konditionsbesiktning av lägenheten sker tillsammans med hyresgästen. Då finns tillfälle att ta upp frågor kring ev. skador/slitage i lägenheten och man kan också få tips och råd inför flyttstädningen. Lägenheten behöver inte vara tömd och städad då.
Du bokar själv konditionsbesiktning via vicevärden på bostad@vastgotanation.se
Kom ihåg att göra en adressändring så att din post kommer rätt. Läs mer här.
Hyresgästen ansvarar själv för flyttstädning av bostaden, om du har anlitat en städfirma, se till att de får nycklar till bostaden och att de vet om eventuella nedslag som behöver åtgärdas. Flyttstädningen måste vara klar innan slutbesiktningen utförs.
På eller före utflyttningsdagen sker en slutbesiktning, hyresgästen behöver närvara. Lägenheten ska då vara helt tömd och flyttstädad.
Du bokar slutbesiktning på samma sätt som du bokar konditionsbesiktning.
Nycklar till bostaden ska vara Stiftelsen tillhanda senast kl.12:00 på utflyttningsdagen.
Vid sen inlämning får avflyttande hyresgäst betala för låsbyte på bostaden.
Västgötagården
Bredband
Uttag för internet finns i varje korridorsrum. Det du behöver för att ansluta är en nätverkskabel och en dator. Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet. Leverantör av bredband är Bredband2.
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Cykelställ finns längs med Västgötagårdens fasad mot innergården.
Västgöta nation har parkeringar på innergården. Till dessa gäller separat kö. Kontakta 2q@vastgotanation.se för mer information.
Källsortering
På innergården delar Västgötagården sopstation med Västgöta nation där du kan sortera dina hushållssopor. Kontakta vicevärd för kod till kodlåset.
Kompostpåsar
Påsar för kompost och hushållssopor införskaffas tillsammans med annan städmateriel gemensamt av de boende.
Grovsopor
De fraktioner av sopor och avfall som inte kan sorteras i sophuset hänvisar vi till kommunens återvinningscentraler.
Tvättstuga finns i källaren. Tvättid bokas manuellt i kalendern som hänger utan för tvättstugan.
Det är ej tillåtet att ha husdjur i våra bostäder.
I Västgötagården får hyresgäster själva sätta upp tavlor och väggdekorationer på väggarna om det sker på ett vis som inte avsevärt påverkar boendets kondition. Om åverkan på väggarna bedöms gå bortom normalt slitage kan hyresgästen vid utflytt bli ålagd att återställa väggarna till ursprunglig kondition. Om du behöver hjälp med upphängning, kontakta Västgötagårdens vaktmästare. I rummen på Ambrosia finns tavellister som skall användas vid all upphängning av väggdekorationer.
Hyresavier och kontrakt
Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.
Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.
Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Det är viktigt att din hemförsäkring gäller under hela din hyrestid, som framgår enligt ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker (lösöret) om de blir stulna i ett inbrott eller förstörda i en brand, samt täcka för skador på fastigheten som du eventuellt orsakar
Det går bra att ha en medboende i vår lägenhet och dubblett och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.
I korridorsrum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.
Kontakta vicevärden på vicevard.vg@gmail.com, senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.
Studieprestationer och hyresvillkor
Under hyrestiden prövas hyresgästens behov av bostaden varje termin. För fortsatt förhyrning av bostaden gäller att hyresgästen är registrerad på 30 hp och presterar minst 22,5 hp per termin. Hyresgästen accepterar att hyresvärden genomför kontroller av hyresgästens studieprestationer samt nationsmedlemskap. Kontroller genomförs en gång per termin.
Uppsägning av hyresavtal
Hyresgästen är vidare medveten om och accepterar att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte uppfyller villkoren. Anledningen till detta är att bostaden behövs till annan student.
Det finns inte möjlighet till tidigare inflytt, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.
Uppsägning
Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna. Tänk på att alltid uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kommer i kontakt med dig för t.ex. besiktning.
Uppsägningstid
Du som hyresgäst har tre månaders uppsägningstid. Uppsägning görs alltid till månadsskifte enligt hyreslagen.
Om du behöver en boendereferens kontaktar du Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.
Inflytt
Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.
Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.
Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.
Det är viktigt att din hemförsäkring gäller under hela din hyrestid, som framgår enligt ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker (lösöret) om de blir stulna i ett inbrott eller förstörda i en brand, samt täcka för skador på fastigheten som du eventuellt orsakar
Det går bra att ha en medboende i vår lägenhet och dubblett och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.
I korridorsrum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.
Kontakta vicevärden på vicevard.vg@gmail.com, senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.
Du kan hämta dina nycklar på Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition på Studentvägen 2C från kl. 13.00 på inflyttningsdagen. Kom ihåg att ta med giltig legitimation, ditt nationskort och objektsnummer för din nya bostad (t.ex. SmA317).
Det är inte nödvändigt att hämta nycklarna på inflyttningsdagen; du kan komma senare under våra ordinarie öppettider.
Om du inte kan hämta nycklarna själv kan du ge någon fullmakt att hämta dem åt dig. Du hittar dessa under dokument.
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
I Västgötagården får hyresgäster själva sätta upp tavlor och väggdekorationer på väggarna om det sker på ett vis som inte avsevärt påverkar boendets kondition. Om åverkan på väggarna bedöms gå bortom normalt slitage kan hyresgästen vid utflytt bli ålagd att återställa väggarna till ursprunglig kondition. Om du behöver hjälp med upphängning, kontakta Västgötagårdens vaktmästare. I rummen på Ambrosia finns tavellister som skall användas vid all upphängning av väggdekorationer.
Nycklar
Du kan hämta dina nycklar på Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition på Studentvägen 2C från kl. 13.00 på inflyttningsdagen. Kom ihåg att ta med giltig legitimation, ditt nationskort och objektsnummer för din nya bostad (t.ex. SmA317).
Det är inte nödvändigt att hämta nycklarna på inflyttningsdagen; du kan komma senare under våra ordinarie öppettider.
Om du inte kan hämta nycklarna själv kan du ge någon fullmakt att hämta dem åt dig. Du hittar dessa under dokument.
Nycklar till bostaden ska vara Stiftelsen Norrlandsårdarna tillhanda senast kl.12:00 på utflyttningsdagen. Det går bra att lämna nycklarna (tydligt uppmärkta) i Stiftelsens brevlåda på Studentvägen 2C.
Vid sen inlämning debiteras avflyttande hyresgäst för låsbyte på bostaden.
Kontakta i första hand vicevärden på bostad@vastgotanation.se. I andra hand, kontakta 1Q.
Om du tappat bort dina nycklar eller taggar, kontakta genast vicevärden.
Skadedjur
Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din bostad är det din skyldighet som hyresgäst att omgående anmäla detta till vicevärden. Snabb åtgärd är viktig för att förhindra spridning.
Du har rätt till kostnadsfri sanering, så tveka inte att göra en felanmälan om du misstänker att skadedjur finns i din lägenhet.
Andrahandsuthyrning
All andrahandsuthyrning måste godkännas av Stiftelsen. Är din andrahandsuthyrning inte godkänd av Stiftelsen riskerar du att bli uppsagd.
Reglerna för andrahandsuthyrning framgår av ditt hyreskontrakt. Kontakta vicevärden på bostad@vastgotanation.se för ytterligare information och godkännande.
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Boendeinformation
Vill du veta mer om vad som gäller när man bor hos oss på VG?
Här hittar du all viktig information om ditt boende, inklusive regler, service och hur du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.
