Boende­information

Här hittar du all viktig information om ditt boende, inklusive regler, service och hur du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.

Hyresavier och kontrakt

Här hittar du svar på vanliga frågor om hyresavtal och annat som rör din ekonomi och ditt kontrakt.

Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.

Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.

Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.

Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.

Det är viktigt att din hemförsäkring gäller under hela din hyrestid, som framgår enligt ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker (lösöret) om de blir stulna i ett inbrott eller förstörda i en brand, samt täcka för skador på fastigheten som du eventuellt orsakar

Det går bra att ha en medboende i vår lägenhet och dubblett och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.

I korridorsrum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.

Kontakta vicevärden på vicevard.vg@gmail.com, senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.

Studieprestationer och hyresvillkor

Under hyrestiden prövas hyresgästens behov av bostaden varje termin. För fortsatt förhyrning av bostaden gäller att hyresgästen är registrerad på 30 hp och presterar minst 22,5 hp per termin. Hyresgästen accepterar att hyresvärden genomför kontroller av hyresgästens studieprestationer samt nationsmedlemskap. Kontroller genomförs en gång per termin.

Uppsägning av hyresavtal

Hyresgästen är vidare medveten om och accepterar att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte uppfyller villkoren. Anledningen till detta är att bostaden behövs till annan student.

Det finns inte möjlighet till tidigare inflytt, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.

Uppsägning

Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna. Tänk på att alltid uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kommer i kontakt med dig för t.ex. besiktning.

Uppsägningstid

Du som hyresgäst har tre månaders uppsägningstid. Uppsägning görs alltid till månadsskifte enligt hyreslagen.

Om du behöver en boendereferens kontaktar du Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.

Andrahandsuthyrning

Här hittar du information om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.

All andrahandsuthyrning måste godkännas av Stiftelsen. Är din andrahandsuthyrning inte godkänd av Stiftelsen riskerar du att bli uppsagd.

Reglerna för andrahandsuthyrning framgår av ditt hyreskontrakt. Kontakta vicevärden på bostad@vastgotanation.se för ytterligare information och godkännande.

Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.

Nycklar

Här hittar du viktig information om dina nycklar, från utlämning till återlämning.

Du kan hämta dina nycklar på Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition på Studentvägen 2C från kl. 13.00 på inflyttningsdagen. Kom ihåg att ta med giltig legitimation, ditt nationskort och objektsnummer för din nya bostad (t.ex. SmA317).

Det är inte nödvändigt att hämta nycklarna på inflyttningsdagen; du kan komma senare under våra ordinarie öppettider.

Om du inte kan hämta nycklarna själv kan du ge någon fullmakt att hämta dem åt dig. Du hittar dessa under dokument.

Nycklar till bostaden ska vara Stiftelsen Norrlandsårdarna tillhanda senast kl.12:00 på utflyttningsdagen. Det går bra att lämna nycklarna (tydligt uppmärkta) i Stiftelsens brevlåda på Studentvägen 2C.

Vid sen inlämning debiteras avflyttande hyresgäst för låsbyte på bostaden.

Kontakta i första hand vicevärden på bostad@vastgotanation.se. I andra hand, kontakta 1Q.

Om du tappat bort dina nycklar eller taggar, kontakta genast vicevärden.

Trivselregler

Vi vill att du och dina grannar ska trivas så bra som möjligt. Därför har vi satt ihop en lista med trivselregler för våra bostäder.

Läs våra trivselregler

Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.

Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.

Exempel på störande beteende

  • Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
  • Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
  • Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
  • Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.

Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.

Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala eventuella kostnader för störningshanteringen.

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.

Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.

Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.

Våld i nära relationer

Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.

Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.

Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:

  1. Knacka på hos grannen.
  2. Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
  3. Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.

Det kan vara livsavgörande att knacka på!

Skadedjur

Här hittar du information om vad du ska göra om du misstänker skadedjur i bostaden.

Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din bostad är det din skyldighet som hyresgäst att omgående anmäla detta till vicevärden. Snabb åtgärd är viktig för att förhindra spridning.

Du har rätt till kostnadsfri sanering, så tveka inte att göra en felanmälan om du misstänker att skadedjur finns i din lägenhet.

Information för Västgötagården och Ambrosia

Här hittar du information om ditt boende.

Bredband

Uttag för internet finns i varje korridorsrum. Det du behöver för att ansluta är en nätverkskabel och en dator. Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet. Leverantör av bredband är Bredband2.

Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.

Cykelställ finns längs med Västgötagårdens fasad mot innergården.

Västgöta nation har parkeringar på innergården. Till dessa gäller separat kö. Kontakta  2q@vastgotanation.se för mer information.

Källsortering

På innergården delar Västgötagården sopstation med Västgöta nation där du kan sortera dina hushållssopor. Kontakta vicevärd för kod till kodlåset.

Kompostpåsar

Påsar för kompost och hushållssopor införskaffas tillsammans med annan städmateriel gemensamt av de boende.

Grovsopor

De fraktioner av sopor och avfall som inte kan sorteras i sophuset hänvisar vi till kommunens återvinningscentraler.

Tvättstuga finns i källaren. Tvättid bokas manuellt i kalendern som hänger utan för tvättstugan.

Det är ej tillåtet att ha husdjur i våra bostäder.

I Västgötagården får hyresgäster själva sätta upp tavlor och väggdekorationer på väggarna om det sker på ett vis som inte avsevärt påverkar boendets kondition. Om åverkan på väggarna bedöms gå bortom normalt slitage kan hyresgästen vid utflytt bli ålagd att återställa väggarna till ursprunglig kondition. Om du behöver hjälp med upphängning, kontakta Västgötagårdens vaktmästare. I rummen på Ambrosia finns tavellister som skall användas vid all upphängning av väggdekorationer.

Kontakt och Öppettider

Du är alltid välkommen att kontakta oss eller besöka vår expedition!

Läs mer om våra öppettider och hur du kontaktar oss här.

Läs mer