Boendeinformation
Här hittar du all viktig information om ditt boende, inklusive regler, service och hur du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.

Hyresavier och kontrakt
Här hittar du svar på vanliga frågor om hyresavtal och annat som rör din ekonomi och ditt kontrakt.
Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.
Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.
Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.
För de bostäder där vatten/el förbrukning ej ingår men Stiftelsen tillhandahåller detta kommer detta att debiteras på hyresavierna med två månaders förskjutning.
Ansvar för hyresinbetalningar
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Det är viktigt att din hemförsäkring gäller under hela din hyrestid, som framgår enligt ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker (lösöret) om de blir stulna i ett inbrott eller förstörda i en brand, samt täcka för skador på fastigheten som du eventuellt orsakar.
Det går bra att ha en medboende i våra lägenheter och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.
I rum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.
Kontakta expeditionen, senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.
Studieprestationer och hyresvillkor
Under hyrestiden prövas hyresgästens behov av bostaden varje termin. För fortsatt förhyrning av bostaden gäller att hyresgästen är registrerad på 30 hp och presterar minst 22,5 hp per termin. Hyresgästen accepterar att hyresvärden genomför kontroller av hyresgästens studieprestationer samt nationsmedlemskap. Kontroller genomförs en gång per termin.
Uppsägning av hyresavtal
Hyresgästen är vidare medveten om och accepterar att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte uppfyller villkoren. Anledningen till detta är att bostaden behövs till annan student.
Det finns inte möjlighet till tidigare inflytt, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.
Uppsägning
Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna. Tänk på att alltid uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kommer i kontakt med dig för t.ex. besiktning.
Uppsägningstid
Du som hyresgäst har tre månaders uppsägningstid. Uppsägning görs alltid till månadsskifte enligt hyreslagen.
Om du behöver en boendereferens kontaktar du expeditionen. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.
Andrahandsuthyrning
Här hittar du information om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.
All andrahandsuthyrning måste godkännas av Stiftelsen. Är din andrahandsuthyrning inte godkänd av Stiftelsen riskerar du att bli uppsagd.
Regler för andrahandsuthyrning
- Komplett ansökan ska lämnas till expeditionen senast 2 veckor före den dag hyresgästen avser att hyra ut bostaden.
- Andrahandshyresgästen måste vara medlem i nationen och heltidsstudent vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Bevis bifogas ansökan.
- Förstahandshyresgästen ska kunna uppvisa intyg på antagning till utbytesstudier eller verksamhetsförlagd utbildning vid annan ort (t.ex. praktik) via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Intyg bifogas ansökan.
- Förstahandshyresgästen är alltid ansvarig gentemot hyresvärden.
- Både första- och andrahandshyresgästen ska ha giltig hemförsäkring för hyresobjektet under hyrestiden.
- För att få hyra ut sin bostad måste man ha bott i bostaden minst 6 månader.
Vid erhållet tillstånd tillkommer en avgift på 200 kr.
Ladda ner ansökningsblanketten här.
Ansvar för hyresinbetalningar
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Nycklar
Här hittar du viktig information om dina nycklar, från utlämning till återlämning.
Du kan hämta dina nycklar på vår expedition på Studentvägen 2C från kl. 13.00 på inflyttningsdagen. Kom ihåg att ta med giltig legitimation, ditt nationskort och objektsnummer för din nya bostad (t.ex. N2201).
Det är inte nödvändigt att hämta nycklarna på inflyttningsdagen; du kan komma senare under våra ordinarie öppettider.
För korridorsrum får du en nyckel, en tagg och en postfacksnyckel. För lägenheter får du två nycklar, två taggar och en postfacksnyckel.
Om du inte kan hämta nycklarna själv kan du ge någon fullmakt att hämta dem åt dig. Du hittar dessa under dokument.
Korridorsrum
Nycklar till bostaden ska vara Stiftelsen tillhanda senast kl.09:00 på utflyttningsdagen. Det går bra att lämna nycklarna (tydligt uppmärkta) i Stiftelsens brevlåda på Studentvägen 2C.
Vid sen inlämning debiteras avflyttande hyresgäst för låsbyte på bostaden.
Lägenhet
Nycklar till bostaden ska vara Stiftelsen tillhanda senast kl.12:00 på utflyttningsdagen. Det går bra att lämna nycklarna (tydligt uppmärkta) i Stiftelsens brevlåda på Studentvägen 2C.
Vid sen inlämning debiteras avflyttande hyresgäst för låsbyte på bostaden.
Kontakta Stiftelsens Expedition på Studentvägen 2C så hjälper de dig att komma in i din bostad.
Kontakta SECURITAS på 010-470 57 69.
OBS! Låsöppning betalar hyresgästen själv.
Om du tappat bort dina nycklar elller taggar, kontakta genast Stiftelsens expedition.
Trivselregler
Vi vill att du och dina grannar ska trivas så bra som möjligt. Därför har vi satt ihop en lista med trivselregler för våra bostäder.

Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.
Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.
Exempel på störande beteende
- Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
- Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
- Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
- Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.
Vid störningar under kontorstid kontaktar du Stiftelsens expedition så hjälper vi dig.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta vår störningsjour för hjälp.
På kvällar och helger sköts störningsjouren av Securitas, som nås på telefon 010-470 57 69. Du bör först själv kontakta den som stör och be personen att upphöra med störningen. Om du har försökt med detta och störningen fortsätter, kontakta då störningsjouren.
När du ringer till störningsjouren är det viktigt att du uppger ditt namn, lägenhetsnummer samt telefonnummer. Ditt namn kommer inte att lämnas ut. Efter anmälan uppsöker störningsjouren den störande hyresgästen och uppmanar denna att upphöra med den störande verksamheten. En sådan utryckning kostar och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.
Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.
Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.
Våld i nära relationer
Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.
Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.
Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:
- Knacka på hos grannen.
- Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
- Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.
Det kan vara livsavgörande att knacka på!
Skadedjur
Här hittar du information om vad du ska göra om du misstänker skadedjur i bostaden.
Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din bostad är det din skyldighet som hyresgäst att omgående anmäla detta till oss. Snabb åtgärd är viktig för att förhindra spridning.
Du har rätt till kostnadsfri sanering, så tveka inte att göra en felanmälan om du misstänker att skadedjur finns i din lägenhet.
Stiftelsen har avtal med LF Skadedjur. Du anmäler själv till LF på telefon 0101–729 729. Ange Stiftelsen Gästrike-Hälsinge nations studentbostäder som referens.
Övriga lokaler
Här hittar du information om de övriga lokaler vi har tillgängliga för dig som hyresgäst.
På Studentvägen 26 finns ett musikrum som du kan använda för att spela instrument eller öva din sång. I rummet finns ett piano. För att få tillträde till musikrummet kontaktar du expeditionen.
På Studentvägen 7 i källaren finns vårt pingisrum.
Kontakta expeditionen om du vill ha tillgång till pingisrummet.
Information för bostadsområdena
Här hittar du specifik information för våra olika bostadsområden.
Det finns ett aktivt uttag för internet i varje bostad. Det du behöver för att ansluta är en nätverkskabel och en dator. Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet. Leverantör av bredband är Bredband2. Felanmälan för bredband görs direkt till Bredband2.
Elförbrukning
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om du har tecknat ett hyresavtal där du behöver teckna el-avtal behöver du kontakta Vattenfall för nätavtal senast två veckor innan inflyttning. Du kan sedan välja annan el-leverantör om du önskar.
Vattenförbrukning
Om vattenförbrukning ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om vattenförbrukningen INTE ingår i månadshyran kommer kall/varm-vattenförbrukningen att debiteras månadsvis på din hyresavi med två månaders förskjutning.
Cyklelställ finns i anslutning till alla hus. Det finns även cykelförråd, här hittar du var ditt förråd finns.
Bilparkering
Gratis boendeparkering i mån av plats finns enligt p-skyltarna på området. För att nyttja boendeparkeringen krävs att ett giltigt p-tillstånd placeras i framrutan på din bil. Kontakta expeditionen under dess öppettider om du har frågor eller önskar att kvittera ut ett tillstånd. Vi kan erbjuda maximalt ett boende- tillstånd per bostad, borttappat tillstånd kan ej ersättas.
Observera! Tillståndet är endast giltigt för personbil som är skattad, besiktigad och försäkrad.
För parkering på gatan på Studentvägen (”rundeln”) gäller Uppsala kommuns parkeringsregler.
Garage
Garage finns att hyra, kontakta expeditionen för att ställa dig i kö.
Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!
Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.
Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.
OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/
Källsortering
På området finns miljöstationer och miljöstugor där du enkelt slänger dina sopor.
Kompostpåsar
I Uppsala ska kompost slängas i papperspåsar. Du hittar kompostpåsar i våra miljöstugor.
Grovsopor
Vid Studentvägen 10 och Studentvägen 32 finns containrar för grovsopor. Din nyckel går i hänglåsen till containrarnas luckor.
Övrigt avfall som inte kan sorteras i befintliga fraktioner, tex elektronik, matfett mm. kan lämnas i våra miljöstugor som finns mellan hus 4 & 6 samt på baksidan av hus 26.
Du har 10 tvättpass/månad. Ta hand om tvättstugan när du använder den. Lämna den i bättre skick än när du kom dit.
Lägenheter
Tvättstuga finns i källaren i ditt hus eller i närliggande fastighet, här kan du se var du hittar din tvättstuga.
Tvättstugan bokas med tagg, tvättlås eller via online bokning.
Korridorsrum
Tvättstuga finns i källaren i ditt hus. Tvättstugan bokas med tagg.
Till varje rum och lägenhet finns ett tillhörande förråd. Du hittar ditt förråd i källaren i ditt hus, uppmärkt med ditt objektnummer.
Du måste skaffa ett eget hänglås för att kunna låsa ditt förråd.
Självklart finns det bastu på Studentvägen!
Som hyresgäst har du tillgång till bastu i ditt hus eller i en närliggande fastighet.
Här kan du se var du hittar din bastu!
På Studentvägen 26 finns ett musikrum som du kan använda för att spela instrument eller öva din sång. I rummet finns ett piano. För att få tillträde till musikrummet kontaktar du expeditionen.
På Studentvägen 7 i källaren finns vårt pingisrum.
Kontakta expeditionen om du vill ha tillgång till pingisrummet.
TV, tavlor och hyllor
De flesta av våra bostäder har tavellister som du använder för att sätta upp tavlor. Krokar och lina finns att hämta på expeditionen. I övrigt ska man inte borra eller spika i väggarna.
Det finns ett aktivt uttag för internet i varje bostad. Det du behöver för att ansluta är en nätverkskabel och en dator. Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet. Leverantör av bredband är Bredband2. Felanmälan för bredband görs direkt till Bredband2.
Elförbrukning
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om du har tecknat ett hyresavtal där du behöver teckna el-avtal behöver du kontakta Vattenfall för nätavtal senast två veckor innan inflyttning. Du kan sedan välja annan el-leverantör om du önskar.
Vattenförbrukning
Om vattenförbrukning ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om vattenförbrukningen INTE ingår i månadshyran kommer kall/varm-vattenförbrukningen att debiteras månadsvis på din hyresavi med två månaders förskjutning.
Cyklelställ finns i anslutning till huset, men det finns även ett cykelförråd i källaren.
Samtliga parkeringsplatser på området är avgiftsbelagda. Avgiften betalas i parkeringsautomat belägen mitt på parkeringsområdet, eller via Aimo Parks app.
Som boende i området betalar du en reducerad avgift “Boendetaxa”. Kravet för att få nyttja boendetaxan är att ha ett giltigt boendetillstånd via Aimo park. Tillstånden är digitala och administreras av Aimo Parks kundtjänst. En bekräftelse på det digitala tillståndet skickas via mail.
Boendetillstånden är gratis och giltiga i 6 månader åt gången. Tillstånden förnyas inte automatiskt utan för att förlänga behöver du kontakta Aimo Park på nytt.
Kontaktuppgifter: kundservice@aimopark.se, 0771-96 90 06 eller via kontaktformulär på deras hemsida www.aimopark.se.
Du som bor på detta område kommer få ett gratis medlemskap hos OurGreenCar som äger bilpoolen, du betalar bara för den tid du bokar och den sträcka du kör. Du bokar enkelt elbilarna i OurGreenCars app!
Efter att du blivit medlem och laddat ner OurGreenCars app kan du via appen komma in i bilen på din bokade tid.
Du hämtar och lämnar bilarna på parkeringsplatserna 313 och 314 vid Rackarbergsgatan 32.
OurGreenCar som har bilpoolen är Sveriges grönaste fordonspool. Alla bilarna går på el och är därför ett klimatsmart transportalternativ. För att se priser och bli medlem i bilpoolen gå in på: https://uhrackarberget.ourgreencar.se/
Källsortering
På området hittar du sophus där du kan slänga dina sopor. Du använder din tagg för att öppna.
Kompostpåsar
I Uppsala ska kompost slängas i papperspåsar. Du hittar kompostpåsar i ett förråd i tvättstugan.
Grovsopor
Vid Studentvägen 10 och Studentvägen 32 finns containrar för grovsopor.
Tvättstuga finns i källaren och bokas med tagg. Du har 10 tvättpass/månad.
Ta hand om tvättstugan när du använder den. Lämna den i bättre skick än när du kom dit.
Till varje rum och lägenhet finns ett tillhörande förråd. Du hittar ditt förråd i källaren i ditt hus, uppmärkt med ditt objektnummer.
Du måste skaffa ett eget hänglås för att kunna låsa ditt förråd.
Självklart finns det bastu!
Som hyresgäst har du tillgång till bastu i ditt hus, den bokas med tagg på tvättstugans bokningstavla.
På Studentvägen 26 finns ett musikrum som du kan använda för att spela instrument eller öva din sång. I rummet finns ett piano. För att få tillträde till musikrummet kontaktar du expeditionen.
På Studentvägen 7 i källaren finns vårt pingisrum.
Kontakta expeditionen om du vill ha tillgång till pingisrummet.
TV, tavlor och hyllor
De flesta av våra bostäder har tavellister som du använder för att sätta upp tavlor. Krokar och lina finns att hämta på expeditionen. I övrigt ska man inte borra eller spika i väggarna.
Kontakt och Öppettider
Du är alltid välkommen att kontakta oss eller besöka vår expedition!
Läs mer om våra öppettider och hur du kontaktar oss här.
