Boendeinformation
Här hittar du all viktig information om ditt boende, inklusive regler, service och hur du kan göra ditt boende så trivsamt som möjligt.

Hyresavier och kontrakt
Här hittar du svar på vanliga frågor om hyresavtal och annat som rör din ekonomi och ditt kontrakt.
Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.
Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.
Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.
Ansvar för hyresinbetalningar
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Det är viktigt att din hemförsäkring gäller under hela din hyrestid, som framgår enligt ditt hyreskontrakt. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker (lösöret) om de blir stulna i ett inbrott eller förstörda i en brand, samt täcka för skador på fastigheten som du eventuellt orsakar.
Det går bra att ha en medboende i våra lägenheter och personen behöver inte vara studerande eller medlem i nationen.
I rum är det ej tillåtet att bo fler än en person per rum.
Kontakta Stiftelsen V-Dala nations kontor senast två veckor innan inflyttningsdagen, om ni önskar att medboendes namn ska sättas upp i trapphus, postfack etc. Inkommer uppgifter senare kommer uppgifterna att uppdateras vid nästa månadsskifte.
Studieprestationer och hyresvillkor
Under hyrestiden prövas hyresgästens behov av bostaden varje termin. För fortsatt förhyrning av bostaden gäller att hyresgästen är registrerad på 30 hp och presterar minst 22,5 hp per termin. Hyresgästen accepterar att hyresvärden genomför kontroller av hyresgästens studieprestationer samt nationsmedlemskap. Kontroller genomförs en gång per termin.
Uppsägning av hyresavtal
Hyresgästen är vidare medveten om och accepterar att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte uppfyller villkoren. Anledningen till detta är att bostaden behövs till annan student.
Det finns inte möjlighet till tidigare inflytt, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.
Uppsägning
Uppsägning görs via Mina sidor på Nationsgårdarna. Tänk på att alltid uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kommer i kontakt med dig för t.ex. besiktning.
Uppsägningstid
Du som hyresgäst har tre månaders uppsägningstid. Uppsägning görs alltid till månadsskifte enligt hyreslagen.
Om du behöver en boendereferens kontaktar du Stiftelsen Norrlandsgårdarnas expedition. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.
Innan terminen börjar hyr vi ut 75% av våra lediga rum med förtur till medlemmar som är recentiorer. Denna möjlighet gäller endast under en begränsad tid innan varje termins början.
Alla som söker skrivs upp på en turlista där de högst upp blir erbjudna kontrakt först. Datum för ansökan avgör turordningen, med undantag för extra förtur – läs mer nedan. Datum för ansökan avgörs utifrån när du skickat in en komplett ansökan.
Extra förtur
Du får extra förtur om du kommer från Kalmar län, har slutbetyg från gymnasium i Kalmar län eller har föräldrar som har varit medlem i Kalmar nation. Detta behöver styrkas med intyg.
Hur söker jag?
Ansökan skickas in till Kalmar nations Förste kurator.
Andrahandsuthyrning
Här hittar du information om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.
All andrahandsuthyrning måste godkännas av Stiftelsen. Är din andrahandsuthyrning inte godkänd av Stiftelsen riskerar du att bli uppsagd.
Regler för andrahandsuthyrning
- Komplett ansökan ska lämnas till Norrlandsgårdarnas expedition senast 2 veckor före den dag hyresgästen avser att hyra ut bostaden.
- Andrahandshyresgästen måste vara medlem i nationen och heltidsstudent vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Bevis bifogas ansökan.
- Förstahandshyresgästen ska kunna uppvisa intyg på antagning till utbytesstudier eller verksamhetsförlagd utbildning vid annan ort (t.ex. praktik) via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Intyg bifogas ansökan.
- Förstahandshyresgästen är alltid ansvarig gentemot hyresvärden.
- Både första- och andrahandshyresgästen ska ha giltig hemförsäkring för hyresobjektet under hyrestiden.
- För att få hyra ut sin bostad måste man ha bott i bostaden minst 6 månader.
Vid erhållet tillstånd tillkommer en avgift på 200 kr.
Ladda ner ansökningsblanketten här.
Ansvar för hyresinbetalningar
Det är alltid den hyresgäst som har hyresavtal med stiftelsen som svarar för hyresinbetalningar. Så även om du hyr ut din bostad i andra hand, är det du som är skyldig att se till att hyran kommer in i tid. Skulle hyran vara försenad riskerar du att bli uppsagd från bostaden.
Nycklar
Här hittar du viktig information om dina nycklar, från utlämning till återlämning.
Du kvitterar dina nycklar på Stiftelsen V-Dalas kontor på Karlsrogatan 1 mellan kl. 12:30-15:00 . Det går även bra att kvittera ut dina nycklar vid ett senare tillfälle under våra öppettider.
För att kvittera ut dina nycklar behöver du:
- Uppvisa giltig legitimation
- Ha ditt objektsnummer redo
Om du inte kan hämta nycklarna själv, kan du ge någon annan fullmakt att hämta dem åt dig. Ombudet behöver ha med sig:
- Ifylld fullmakt
- Ombudets legitimation
- Ett foto av kontraktsinnehavarens legitimation
Fullmakten hittar du under dokument.
När besiktningen är godkänd lämnar du tillbaka nycklar, taggar och eventuella tvättkolvar till V-Dala Studentbostäders kontor på Karlsrogatan 1 senast kl. 11:00 på utflyttningsdagen.
Du kan lämna dina nycklar till oss på kontoret under våra öppettider alternativt i nyckellådan (till vänster om entrén) när det passar dig. Vänligen märk nycklarna med objektsnummer.
Om nycklarna inte lämnas in i tid debiteras du minst 500kr.
Kontakta Stiftelsens V-Dala nations studentbostäder kontor på Karlsrogatan 1 så hjälper de dig att komma in i din bostad.
Kontakta SECURITAS på 018-12 80 70.
OBS! Låsöppning betalar hyresgästen själv.
Lorem ipsum…
Trivselregler
Vi vill att du och dina grannar ska trivas så bra som möjligt. Därför har vi satt ihop en lista med trivselregler för våra bostäder.

Det är viktigt att förstå att vissa ljud, såsom vattenledningar som brusar eller ljud från TV-apparater, är en del av boendeformen och att man ibland får lära sig att leva med dem.
Om du upplever störningar från grannar, kom ihåg att de ofta inte är medvetna om att de orsakar irritation. Ibland räcker det med att göra dem uppmärksamma på situationen.
Exempel på störande beteende
- Musik får inte spelas så högt att det uppfattas som störande.
- Undvik att spika eller borra efter kl. 21.00.
- Störande vattenspolning nattetid bör undvikas.
- Enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsstadgar är det inte tillåtet att utföra störande arbete eller annat störande ljud i lägenheten vardagar kl. 22-07 och helger kl. 22-10.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.
Vid störningar under kontorstid (vardagar 8–16) kontaktar du bostadsstiftelsens kontor via e-post på intendent@ostgotabostader.se eller på telefon 018-13 38 18.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta vår störningsjour för hjälp.
På kvällar och helger sköts störningsjouren av Securitas, som nås på telefon 010-470 57 69. Du bör först själv kontakta den som stör och be personen att upphöra med störningen. Om du har försökt med detta och störningen fortsätter, kontakta då störningsjouren.
När du ringer till störningsjouren är det viktigt att du uppger ditt namn, lägenhetsnummer samt telefonnummer. Ditt namn kommer inte att lämnas ut. Efter anmälan uppsöker störningsjouren den störande hyresgästen och uppmanar denna att upphöra med den störande verksamheten. En sådan utryckning kostar och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ansvarig för att inte utsätta dina grannar för störningar och att “bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Det är en vanlig missuppfattning att man har rätt att ha fest hur ofta som helst. Du får ha fest, men du har inte rätt att störa dina grannar.
Huskurage är ett initiativ för att förebygga och stoppa våld i nära relationer. Det handlar om att vi alla kan göra skillnad genom att våga agera och hjälpa till.
Tyvärr visar undersökningar att många som utsätts för våld inte anmäler det, vilket gör att de tvingas leva med våld dagligen. Genom att bry oss om och våga ta första steget kan vi bidra till en tryggare vardag för våra grannar och medmänniskor.
Våld i nära relationer
Varje år förlorar omkring 20 personer i Sverige sina liv på grund av våld i nära relationer. Majoriteten av offren är kvinnor, men även barn och män drabbas. Varje dag anmäls ungefär 50 fall av våld i nära relation – något som ofta sker i hemmet, en plats som borde vara en trygg fristad.
Tillsammans kan vi göra skillnad genom att uppmärksamma problemet och våga agera. Ingen ska behöva leva i rädsla i sitt eget hem.
Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig:
- Knacka på hos grannen.
- Vid behov – hämta hjälp av andra. Fler grannar kan bidra med ökad trygghet.
- Ring polisen. Kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta och hotfulla.
Det kan vara livsavgörande att knacka på!
Skadedjur
Här hittar du information om vad du ska göra om du misstänker skadedjur i bostaden.
Vid minsta misstanke om skadedjur måste du omgående göra en felanmälan på Mina sidor så kommer någon av våra fastighetsskötare och kollar.
Information för bostadsområdena
Här hittar du specifik information för våra olika bostadsområden.
Bredband
Rummet/lägenheten har bredband via Bredband2. Det enda som krävs för att koppla upp dig mot internet är en ethernetkabel och en dator.
Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet.
TV
TV
Stiftelsen är ansluten till kabel-TV via Tele2.
Elförbrukning
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om du har tecknat ett hyresavtal där du behöver teckna el-avtal behöver du kontakta Vattenfall för nätavtal senast två veckor innan inflyttning. Du kan sedan välja annan el-leverantör om du önskar.
Vattenförbrukning
Om vattenförbrukning ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om vattenförbrukningen INTE ingår i månadshyran kommer kall/varm-vattenförbrukningen att debiteras månadsvis på din hyresavi med två månaders förskjutning.
Cyklelställ finns i anslutning till huset. Vänligen parkera i cykelställen. På gården framför S:t Jonahhesgatan 19 finns ett cykelförråd.
Stiftelsen har parkeringar i anslutning till Bortom Bullret till uthyrning för hyresgäster. Till dessa är det en separat kö. Kontakta Stiftelsen Norrlandsgårdarna om du vill ställa dig i kön.
Utanför Rundelsgränd 6A finns ett sophus. Din nyckel passar i dörren. Någon vecka varje år ställs en container bakom nationshuset, i den kan du kasta möbler och grovsopor.
Tvättstuga finns i källaren på Rundelsgränd 6A, Rundelsgränd 6B och S:t Johannesgatan 19. Boende på femte våningen på Rundelsgränd 6B har även en tvättstuga i korridoren.
Om bokad tid inte nyttjas av hyresgäst efter 20 minuter har annan hyresgäst rätt att använda tiden.
I källaren på Rundelsgränd 6B finns en bastu, som hyresgästerna är välkomna att använda.
Bredband
Rummet/lägenheten har bredband via Bredband2. Det enda som krävs för att koppla upp dig mot internet är en ethernetkabel och en dator.
Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet.
TV
Stiftelses bostäder är ansluten till kabel-TV via Tele2.
Elförbrukning
Om elförbrukningen ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om du har tecknat ett hyresavtal där du behöver teckna el-avtal behöver du kontakta Vattenfall för nätavtal senast två veckor innan inflyttning. Du kan sedan välja annan el-leverantör om du önskar.
Vattenförbrukning
Om vattenförbrukning ingår i månadshyran framgår av hyresavtalet.
Om vattenförbrukningen INTE ingår i månadshyran kommer kall/varm-vattenförbrukningen att debiteras månadsvis på din hyresavi med två månaders förskjutning.
Cyklelställ finns på gården. Vänligen parkera i cykelställen.
Rackarnäbbet har inga egna parkeringar. Stiftelsen Bortom Bullret har parkeringar till uthyrning för hyresgäster även på Rackarnäbbet till dessa är det en separat kö. Kontakta Stiftelsen Norrlandsgårdarna om du vill ställa dig i kön.
Utanför Rundelsgränd 6A finns ett sophus. Din nyckel passar i dörren. Någon vecka varje år ställs en container bakom nationshuset, i den kan du kasta möbler och grovsopor.
Tvättstuga finns längst ner på Öfre Slottsgatan 19B, ingång från uteplatsen. Tider bokas på lappen som hänger på dörren.
Om bokad tid inte nyttjas av hyresgäst efter 20 minuter har annan hyresgäst rätt att använda tiden.
Bastu finns i ladan vid innergården på Öfre Slottsgatan 19
Bastun bokas på lapp som hänger på dörren till tvättstugan.
Kontakt och Öppettider
Studentbostäderna hos Kalmar nation förvaltas av både Norrlandsgårdarna och Stiftelsen Västmanlands-Dala nations studentbostäder. Oavsett vad du behöver hjälp med hittar du alla kontaktuppgifter här.
