Akuta ärenden
Har du ett akut problem som behöver snabb lösning? Här hittar du information om hur du hanterar brådskande situationer som påverkar din boendemiljö.

Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp med något akut kan du kontakta oss på 018-12 80 70, välj knappval 3. Under dagtid hjälper vi på V-Dala Studentbostäder dig, övrig tid blir du kopplad till Securitas.
Vad är ett akut ärende?
Akuta ärenden kan innebära situationer som vattenläcka, strömavbrott eller stopp i avloppet. Behöver du hjälp med störningar i boendet eller låsöppning kan du också höra av dig till oss.
Observera
Om du kopplats vidare till Securitas, tänk på att det kan tillkomma en kostnad för jourutryckningen om felet beror på oaktsamhet eller om det kunde ha åtgärdats vid ett senare tillfälle av vår personal utan större problem.
Störningsjour
Om du känner att du blir störd av en granne bör du först och främst prata med din granne, ofta är de inte medvetna om problemet.
Om störningen fortsätter kan du kontakta oss, vi finns här för att hjälpa till att skapa en lugn och trygg boendemiljö för alla. Kom ihåg att hög musik, högljudd TV eller festande som stör är aldrig okej – oavsett tid på dygnet.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta stiftelsen för hjälp.
Vid störningar under kontorstid (vardagar 8–16) kontaktar du bostadsstiftelsens kontor via e-post på intendent@ostgotabostader.se eller på telefon 018-13 38 18.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Om du har försökt att lösa situationen själv men störningen fortsätter, kan du kontakta vår störningsjour för hjälp.
På kvällar och helger sköts störningsjouren av Securitas, som nås på telefon 010-470 57 69. Du bör först själv kontakta den som stör och be personen att upphöra med störningen. Om du har försökt med detta och störningen fortsätter, kontakta då störningsjouren.
När du ringer till störningsjouren är det viktigt att du uppger ditt namn, lägenhetsnummer samt telefonnummer. Ditt namn kommer inte att lämnas ut. Efter anmälan uppsöker störningsjouren den störande hyresgästen och uppmanar denna att upphöra med den störande verksamheten. En sådan utryckning kostar och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.
Den som blivit anmäld för att störa sina grannar får ett varningsbrev. Hyresgästen påminns om sina skyldigheter och ombeds att bättra sig. Den störande hyresgästen riskerar också att få betala vaktbolagets utryckningskostnad.
Låsöppning
Behöver du hjälp med låsöppning? Här finns information om hur du gör både under och utanför våra ordinarie öppettider.
Kontakta Stiftelsens V-Dala nations studentbostäder kontor på Karlsrogatan 1 så hjälper de dig att komma in i din bostad.
Kontakta SECURITAS på 018-12 80 70.
OBS! Låsöppning betalar hyresgästen själv.
Lorem ipsum…
Kontakt och Öppettider
Studentbostäderna hos Kalmar nation förvaltas av både Norrlandsgårdarna och Stiftelsen Västmanlands-Dala nations studentbostäder. Oavsett vad du behöver hjälp med hittar du alla kontaktuppgifter här.
