Vanliga frågor

Bostadsrelaterade frågor

Hur felanmäler jag min internetuppkoppling?

För felanmälan eller vid problem (fram till uttaget) ska du vända dig direkt till kundsupport på Open Universe, inte till Stiftelsen. Se mer information här

För felanmälan eller vid problem (fram till uttaget) ska du vända dig direkt till kundsupport på Bredband2, inte till Stiftelsen.
Du ska uppge att du är en del av Uppsala studentnät och att du är boende i Stiftelsen Västmanlands-Dala nations studentbostäder i Uppsala, samt ditt objektsnummer och Skatteverkets alt Folkbokföringsnumret som står angivet på kontraktet.

Ibland frågar de efter kundnummer, men det ska inte behövas då ovan information ska räcka.

Kontaktuppgifter: 0770-811 000, se http://www.bredband2.com för öppettider och driftstatus.

Får man hyra ut era bostäder i andra hand?
Studentlägenhet:

Får man hyra ut i andra hand efter godkännande från bostadsstiftelsen.

Studentrum:

Får man hyra ut i andra hand efter godkännande från bostadsstiftelsen, dock inte under perioden juli-augusti.

Regler för andrahandsuthyrning:

1. Ansökningsblanketten ska lämnas till kontoret senast en 1 månad före den dag hyresgästen avser att hyra ut lägenheten. Andrahandshyresgästen får ej ta lägenheten i bruk innan Stiftelsen han godkänt ansökan.

2. Andrahandshyresgästen måste vara medlem i Västmanlands-Dala nation och heltidsstudent vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Bevis bifogas ansökan. Under perioden juni – augusti finns inget krav på studier för andrahandshyresgästen.

3. Förstahandshyresgästen ska kunna uppvisa intyg på antagning till utbytesstudier, verksamhetsförlagd utbildning vid annan ort (t.ex. praktik) via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet eller värnplikt. Intyg bifogas ansökan. Under perioden juni – augusti finns inget krav på utbytesstudier eller verksamhetsförlags utbildning på annan ort.

4. Förstahandshyresgästen är alltid ansvarig gentemot hyresvärden.

5. Både första- och andrahandshyresgästen ska ha giltig hemförsäkring för hyresobjektet under hyrestiden.

6. För att få hyra ut sin bostad måste man ha bott i bostaden minst 6 månader.

Blanketter:

Vad gör jag vid minsta misstanke om skadedjur, exempelvis vägglöss?

Vid minsta misstanke om skadedjur måste du omgående göra en felanmälan på Mina sidor så kommer någon av våra fastighetsskötare och kollar. Vi har bland annat eget värmerum och stor frysbox. All information om detta finns i trapphusen.

Hur aktiverar jag ett internetuttag?

För att registrera dig och aktivera ett uttag bör du ansluta din dator direkt till nätverksuttaget i väggen, använd ingen router för att minimera felkällor.

Din dator ska vara inställd på automatisk tilldelning av IP-adress och DNS (DHCP-tilldelning). Använd inte Googles DNS eller en egen DNS, då kommer du inte kunna nå aktiveringsportalen.

Öppna sedan en webbläsare och gå till valfri hemsida, då ska du automatiskt bli dirigerad till aktiveringsportalen. Om du kan nå hemsidor som vanligt, är uttaget redan aktiverat.

Får man ha husdjur i era bostäder?

Det är ej tillåtet att ha husdjur i våra korridorsrum.

Stiftelsens önskemål är att man inte har husdjur i våra lägenheter. Har husdjur funnits i lägenheten meddela detta när ni bokar besiktning. Vid ett ev. ökat slitage av lägenheten och om en sanering behöver göras kan kostnader tillkomma.

Är bostäderna möblerade?

Bostäderna är omöblerade, om det finns möbler på planritningen är det enbart ett möbleringsförslag.

Någonting har gått sönder i min bostad. Hur gör jag då?

Om någonting går sönder eller du behöver hjälp med något i din bostad vänligen gör en felanmälan på Mina Sidor.

Vad gör jag om jag blir störd av mina grannar?

Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Grannen kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Det finns inga speciella tider på dygnet när det är tillåtet att ha musik, tv på hög volym, fest eller likande.
Om det inte sker någon förbättring vänligen ring 018-12 80 70, välj knappval 3.

Får jag sätta upp saker på väggen, så som TV, tavlor och hyllor?

Stiftelsen ser helst att man gör så få och små hål som möjligt. Utgångspunkten är att Stiftelsen ska kunna återställa väggen med lättare spackling och målning. Du kan komma att bli debiterad vid slutbesiktningen. I de bostäder där det finns tavellister vill vi att man använder dem.

Kontraktsrelaterade frågor

Är det möjligt för mig att överlåta kontraktet till någon annan?

Nej, kontraktet är personligt och kan ej överlåtas.

Måste jag studera för att få bo i Stiftelsens bostäder?

Ja, man måste vara heltidsstuderande och registrerad på 30hp/termin och klara minst 22,5hp per termin vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Poäng tagna vid andra lärosäten räknas inte.

Får jag inneha flera bostadskontrakt samtidigt?

Nej, man får inte inneha flera aktiva kontrakt samtidigt. Ibland vid en intern flytt kan man ha två kontrakt samtidigt under uppsägningstiden.

Finns det möjlighet till tidigare utflytt/inflytt?

Nej, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.

Vad är en studiekontroll?

Studiekontroll innebär att vi säkerställer att du är heltidsstudent och kan efterfråga styrkande underlag. De underlag som vi behöver är ditt registreringsintyg och resultatintyg som du kan ladda ner på Ladok.

Jag är snart klar med mina studier. Hur länge får jag bo i bostaden?

Man får enbart bo i våra bostäder så länge man studerar vilket innebär att om man tar examen i Juni så får man enbart bo i bostaden till och med sista Juni. Då det är tre månaders uppsägningstid behöver hyresgästen i detta fall säga upp sin bostad senast sista Mars.

Poäng- och medlemsrelaterade frågor

Hur blir jag medlem i nationen?

När du blivit antagen till en kurs eller ett program på Uppsala Universitet eller Sveriges Lantbruksuniversitet kan du besöka nationen och bli medlem. Någon vecka efter att andra antagningsbeskedet har kommit kan man även gå till www.uppsalastudent.com och bli medlem.

Resultatet av andra antagningsbeskedet kommer ofta in i systemen runt andra veckan i augusti eller andra veckan i januari.

Bli medlem

Finns det möjlighet till extra poäng i bostadskön?

Utöver de poäng i bostadskön du får för att vara betalande medlem av Västmanlands-Dala nation kan du få extra poäng genom att engagera dig på nationen. Att inneha en post på nationen ger generellt 2 poäng extra per termin och att jobba 10 pass på nationen under en termin ger 1 extra poäng i kön.

För mer information om hur du kan få extra bostadspoäng kan du kontakta nationens förste kurator 1q@v-dala.se eller komma förbi på någon av våra expeditionstider.

Expeditionstider

Jag har blivit spärrad och kan inte längre intresseanmäla bostäder hos er. Kan man ta bort spärren?

Det går tyvärr inte att ta bort spärrar. Reglerna måste följas så att det blir rättvist för alla sökande.

Kan mina bostadspoäng försvinna eller nollställas?

Dina bostadspoäng kan aldrig försvinna eller nollställas.

Jag har betalt till Nationen men kan inte se mina köpoäng på min profil. vad beror det på?

Först och främst behöver det vara samma personnummer i nationens medlemsregister och på Mina Sidor. När betalningen registrerats hos nationen kan det ta någon dag extra innan poängen uppdateras på Mina sidor.

Om du har registrerat dig på nationsgardarna.se med ett tillfälligt personnummer som slutar på ”0P”, så kommer inte dina poäng kunna uppdateras automatiskt. Vänligen meddela oss så fort du har fått ett svenskt personnummer eller ett tillfälligt svenskt personnummer som slutar på ”TXXX” så uppdaterar vi det i systemet och dina poäng kommer att uppdateras automatiskt.

Jag bor hos V-Dala just nu men jag kan inte se mina köpoäng och jag kan inte intresseanmäla några bostäder hos er, vad beror det på?

När man blir tilldelad en bostad så försvinner prenumerationen på V-Dala från Mina sidor.

För att åtgärda detta gå till Mina sidor, ”Mina prenumerationer och önskemål”, klicka i ”Västmanlands-Dala Nation”. Inom 24 timmar kommer dina poäng att synas på din profil och du kan intresseanmäla bostäder igen tre månader efter tillträdesdatumet.