Vanliga frågor

Bostadsrelaterade frågor

Hur felanmäler jag min uppkoppling till Bredband2?

För felanmälan eller vid problem ska du vända dig direkt till kundsupport på Bredband2, inte till Stiftelsen. Uppge ditt kundnummer, det börjar oftast på 5000xxxx, som du fått när du registrerat dig. Vidare ska du uppge din adress och att du är boende i Stiftelsen Stockholms nation studentbostäder i Uppsala.

Har du inte kunnat registrera dig i portalen måste du säga det till supporten. Om du inte har ett kundnummer måste du säga det till supporten. Det är viktigt att du berättar för dem att du är en del av Uppsala studentnät!


Kontaktuppgifter: 0770-811 000, se http://www.bredband2.com för öppettider och driftstatus.

Får man hyra ut era bostäder i andra hand?
Studentlägenhet:

Får man hyra ut i andra hand efter godkännande från bostadsstiftelsen.

Studentrum:

Får man hyra ut i andra hand efter godkännande från bostadsstiftelsen, dock inte under perioden juni-augusti.

Regler för andrahandsuthyrning:

1. Ansökningsblanketten ska lämnas till kontoret senast 14 dagar före den dag hyresgästen avser att hyra ut lägenheten. Andrahandshyresgästen får ej ta lägenheten i bruk innan Stiftelsen han godkänt ansökan.

2. Andrahandshyresgästen måste vara medlem i Stockholms nation och heltidsstudent vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Bevis bifogas ansökan.

3. Förstahandshyresgästen ska kunna uppvisa intyg på antagning till utbytesstudier, verksamhetsförlagd utbildning vid annan ort (t.ex. praktik) via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet eller värnplikt. Intyg bifogas ansökan.

4. Förstahandshyresgästen är alltid ansvarig gentemot hyresvärden.

5. Både första- och andrahandshyresgästen ska ha giltig hemförsäkring för hyresobjektet under hyrestiden.

6. För att få hyra ut sin bostad måste man ha bott i bostaden minst 6 månader.

Blanketter:

Vad gör jag vid minsta misstanke om skadedjur, exempelvis vägglöss?

Vid minsta misstanke om skadedjur måste du omgående göra en felanmälan på Mina sidor så kommer någon av våra fastighetsskötare och kollar.

Hur aktiverar jag ett internetuttag?

För att registrera dig och aktivera ett uttag bör du ansluta din dator direkt till nätverksuttaget i väggen, använd ingen router för att minimera felkällor.

Din dator ska vara inställd på automatisk tilldelning av IP-adress och DNS (DHCP-tilldelning). Använd inte Googles DNS eller en egen DNS, då kommer du inte kunna nå aktiveringsportalen.

Öppna sedan en webbläsare och gå till valfri hemsida, då ska du automatiskt bli dirigerad till aktiveringsportalen. Om du kan nå hemsidor som vanligt, är uttaget redan aktiverat.

Får man ha husdjur i era bostäder?

Det är ej tillåtet att ha husdjur i våra korridorsrum.

I Stiftelsens familjelägenheter på Studentvägen 1 & 23 är det tillåtet att ha husdjur. Har husdjur funnits i lägenheten meddela detta när ni bokar besiktning. Vid ett ev. ökat slitage av lägenheten och om en sanering behöver göras kan kostnader tillkomma.

Är bostäderna möblerade?

Bostäderna är omöblerade, om det finns möbler på planritningen är det enbart ett möbleringsförslag.

Någonting har gått sönder i min bostad. Hur gör jag då?

Om någonting går sönder eller du behöver hjälp med något i din bostad vänligen gör en felanmälan på Mina Sidor.

Vad gör jag om jag blir störd av mina grannar?

Första steget är att kontakta dina grannar och berätta att du blir störd. Andra steget är att kontakta störningsjouren. Här hittar du kontakt uppgifter störningsjouren.

Får jag sätta upp saker på väggen, så som TV, tavlor och hyllor?

De flesta av våra bostäder har tavellister som du använder för att sätta upp tavlor. Krokar och lina finns att hämta på expeditionen. I övrigt ska man inte borra eller spika i väggarna.

Kontraktsrelaterade frågor

Är det möjligt för mig att överlåta kontraktet till någon annan?

Nej, kontraktet är personligt och kan ej överlåtas.

Jag skulle behöva en boendereferens, var kan jag få det?

Om du behöver en boende referens kontaktar du info@studentvagen.se. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.

Måste jag studera för att få bo i Stiftelsens bostäder?

Ja, man måste vara heltidsstuderande och registrerad på 30hp/termin och klara minst 22,5hp per termin vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Poäng tagna vid andra lärosäten räknas inte.

Får jag inneha flera bostadskontrakt samtidigt?

Nej, man får inte inneha flera aktiva kontrakt samtidigt. Ibland vid en intern flytt kan man ha två kontrakt samtidigt under uppsägningstiden.

Finns det möjlighet till tidigare utflytt/inflytt?

Nej, det är datumet på ditt kontrakt som gäller.

Vad är en studiekontroll?

Studiekontroll innebär att vi säkerställer att du är heltidsstudent och kan efterfråga styrkande underlag. De underlag som vi behöver är ditt registreringsintyg och resultatintyg som du kan ladda ner på Ladok.

Jag är snart klar med mina studier. Hur länge får jag bo i bostaden?

Man får enbart bo i våra bostäder så länge man studerar vilket innebär att om man tar examen i juni så får man enbart bo i bostaden till och med sista juni. Då det är tre månaders uppsägningstid behöver man i detta fall säga upp sin bostad senast sista mars.

Kan jag bli uppsagd om jag inte klarar mina studier?

Vi förstår att det kan finnas flera orsaker till att man vissa terminer inte klarar sina studier. Kom förbi oss på expeditionen och berätta om din situation, så hittar vi tillsammans en lösning.

Poäng- och medlemsrelaterade frågor

Hur blir jag medlem i nationen?

När du blivit antagen till en kurs eller ett program på Uppsala Universitet eller Sveriges Lantbruksuniversitet kan du besöka nationen och bli medlem. Någon vecka efter att andra antagningsbeskedet har kommit kan man även gå till www.uppsalastudent.com och bli medlem.

Resultatet av andra antagningsbeskedet kommer ofta in i systemen runt andra veckan i augusti eller andra veckan i januari.

Bli medlem

Finns det möjlighet till extra poäng i bostadskön?

Utöver de poäng i bostadskön du får för att vara betalande medlem av Stockholms nation kan du få extra poäng genom att engagera dig på nationen.

För mer information om hur du kan få extra bostadspoäng kan du kontakta nationens förste kurator  

Maila 1Q

Jag har blivit spärrad och kan inte längre intresseanmäla bostäder hos er. Kan man ta bort spärren?

Det går tyvärr inte att ta bort spärrar. Reglerna måste följas så att det blir rättvist för alla sökande.

Kan mina bostadspoäng försvinna eller nollställas?

Dina bostadspoäng kan aldrig försvinna eller nollställas.

Jag har betalt till Nationen men kan inte se mina köpoäng på min profil. vad beror det på?

Först och främst behöver det vara samma personnummer i nationens medlemsregister och på Mina Sidor. När betalningen registrerats hos nationen kan det ta någon dag extra innan poängen uppdateras på Mina sidor.

Om du har registrerat dig på nationsgardarna.se med ett tillfälligt personnummer som slutar på ”0P”, så kommer inte dina poäng kunna uppdateras automatiskt. Vänligen meddela oss så fort du har fått ett svenskt personnummer eller ett tillfälligt svenskt personnummer som slutar på ”TXXX” så uppdaterar vi det i systemet och dina poäng kommer att uppdateras automatiskt.

Jag bor hos Stockholms just nu men jag kan inte se mina köpoäng och jag kan inte intresseanmäla några bostäder hos er, vad beror det på?

När man blir tilldelad en bostad så försvinner prenumerationen på Stockholms nation från Mina sidor.

Gå till Mina sidor: Mina prenumerationer och önskemål, klicka i ”Stockholms nation”.

Inom 24 timmar kommer dina poäng att synas på din profil och du kan intresseanmäla bostäder igen tre månader efter tillträdesdatumet.