
Boendeinformation
Om bostaden
TV
Stiftelsen är ansluten till digital-tv via Tele2. För att kunna ansluta behöver du ha en tv med inbyggd digital-box eller en separat digital-box. Läs mer på Tele2.se.
Bredband
Uttag för internet finns i varje korridorsrum. Det du behöver för att ansluta är en nätverkskabel och en dator. Vill du ha trådlöst internet i din bostad behöver du skaffa en egen wifi-router för ändamålet. Leverantör av bredband är Bredband2.
Här kan du läsa mer om bredbandet och hur du aktiverar ett uttag & felanmäler.
Cykelparkering
Cykelställ finns i anslutning till nationshuset och längst in på parkeringen på S:t Larsgatan 5. Det finns även cykel förråd i källaren på S:t Larsgatan 5. Vänligen parkera i cykelställen.
Parkering
Stiftelsen har parkeringar på S:t Larsgatan 5 till uthyrning. Till dessa är det en separat kö. Kontakta Stiftelsen Norrlandsgårdarna om du vill ställa dig i kön.
På gatorna runt om Smålandsgården kan du som boende parkera mot boendetaxa genom Uppsala kommun. Läs mer här.
Sopor och återvinning
På S:t Larsgatan 5 finns ett sophus där du kan sortera dina hushållssopor. Du använder din rumsnyckel för att komma in i sophuset.
I källaren på S:t Larsgatan 5 finns förråd där du kan hämta papperspåsar för matavfall.
Grovsopor
De fraktioner av sopor och avfall som inte kan sorteras i sophuset hänvisar vi till kommunens återvinningscentraler läs mer här.
Tvättstuga
Tvättstuga finns i korridoren eller källaren.
Tvättstugan i källaren bokas med tagg. Du har 10 tvättpass/månad. Du kan endast boka ett tvättpass åt gången.
Förråd
Alla bostäder har ett tillhörande förråd i källaren. Förrådet är uppmärkt med ditt objektsnummer.
Ekonomi och kontrakt
Hyresavier
Du hittar dina hyresavier på Mina sidor runt den 25:e varje månad. Månadshyran betalas alltid i förskott.
Vid inbetalning anges endast OCR-numret i meddelande-raden. I annat fall kan din betalning inte registreras. Efter betalning kan det ta upp till en vecka innan betalstatus för avin uppdateras till ”betald” på Mina sidor. För fullständig betalningsinformation och specifikation vänligen klicka på ”ladda ner som PDF”.
Du får ett mail när du har fått en ny avi. Om du inte får mail vänligen kontrollera att dina aviseringsinställningar för webbavi är inställd på e-post på ”mina kontaktuppgifter” då du är inloggad.
För de bostäder där vatten/el förbrukning ej ingår men Stiftelsen tillhandahåller detta kommer detta att debiteras på hyresavierna med två månaders förskjutning.
Störningar
När det är flera personer som bor i samma hus är viss störning oundviklig, alla personer har olika behov och intressen. Till viss del kommer man alltid att höra sina grannar när man bor i ett hus med många andra, men du som granne är skyldig att visa de andra boende hänsyn och respekt, särskilt sena kvällar och nätter.
Blir du störd av en granne? Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Grannen kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning.
Exempel på vad som kan vara en störning
• Hög musik.
• Badvatten som spolas sena kvällar och nätter.
• Bråk och skrik i lägenheter.
• Återkommande störande fester.
• Höga ljud och buller.
Exempel på vad som inte är en störning
• Barn som låter eller gråter.
• Om man kan stänga ute störningen, exempelvis genom att stänga dörrar eller fönster.
Akuta ärenden
Om ett fel kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten, bedöms felet som akut.
Då ska du genast anmäla felet till stiftelsen Norrlandsgårdarna via telefon: 018-51 85 10
Journummer för akuta fel helger, helgdagar och vardagar efter kl. 16.00 & före kl. 07.00:
Upplands fastighetsservice i Uppsala AB:s fastighets jour
018-44 40 900
Låsöppning
Låsöppning helger, helgdagar och vardagar efter kl. 16.00 & före kl. 07.00:
Kontakta Upplands fastighetsservice i Uppsala AB:s fastighets jour: 018-44 40 900
Du måste visa legitimation samt påvisa att du bor i bostaden. Uppge din adress vid beställning.
Avgift för låsöppning debiteras hyresgästen.
Borttappade nycklar
Kontakta omgående stiftelsen Norrlandsgårdarna om du tappat bort dina nycklar. Kostnad för nya nycklar debiteras hyresgästen.
Boendereferens
Om du behöver en boendereferens kontaktar du info@studentvagen.se. Stiftelsen lämnar endast ut skriftliga referenser till dig som hyresgäst som du i sin tur får förmedla till kommande hyresvärd.
Andrahandsuthyrning
Lägenhet får man hyra ut i andra hand efter godkännande från stiftelsen.
Korridorsrum får man hyra ut i andra hand efter godkännande från stiftelsen, dock inte under perioden juni-augusti.
Regler för andrahandsuthyrning:
1. Komplett ansökan ska lämnas till expeditionen senast 2 veckor före den dag hyresgästen avser att hyra ut bostaden.
2. Andrahandshyresgästen måste vara medlem i Smålands nation och heltidsstudent vid Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Bevis bifogas ansökan.
3. Förstahandshyresgästen ska kunna uppvisa intyg på antagning till utbytesstudier eller verksamhetsförlagd utbildning vid annan ort (t.ex. praktik) via Uppsala universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet. Intyg bifogas ansökan.
4. Förstahandshyresgästen är alltid ansvarig gentemot hyresvärden.
5. Både första- och andrahandshyresgästen ska ha giltig hemförsäkring för hyresobjektet under hyrestiden.
6. För att få hyra ut sin bostad måste man ha bott i bostaden minst 6 månader.
Vid erhållet tillstånd tillkommer en avgift på 200 kr.